اخبار داغ :

در مرحلۀ نهایی جشنواره جوان چه گذشت؟

در مرحلۀ نهایی جشنواره جوان چه گذشت؟

موسیقی پارس : داوری مرحلۀ نهایی آثار شرکت‌کنندگان در چهاردهمین جشنوار ملی موسیقی جوان با سازهای گیتار، پیانو، قانون، دف، نی، و تنبور طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 21 و 22 مهرماه در محل انجمن موسیقی ایران برگزار شد.

پریچهر خواجه، نوازندۀ قانون و عضو هیئت داوران در بخش ساز قانون چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان دربارۀ کیفیت اجراهای مرحلۀ نهایی گفت: خوشبختانه رقابت در گروه سنی الف نزدیک‌تر و اشتیاق بیشتر بود ولی در گروه سنی ب و ج شاید از آنجا که تعداد شرکت‌کنندگان کم بودند امکان مقایسه افراد با همدیگر سخت بود.

موسیقی را جدی‌تر بگیرید

وی با اشاره به اینکه کیفیت اجراها نسبت به سال‌های قبل تا حدی افت داشته است، بیان کرد: موسیقی، درک حضور استاد و شرایط کلاس است. اینکه هنرجوها این روزها به‌صورت آنلاین کار می‌کنند، سختی‌های آموزش‌شان بالطبع بیشتر می‌شود.

عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون اظهار داشت: دلم می‌خواهد بچه‌ها در مرحله نهایی حتماً حضور روی صحنه را تجربه کنند چون جشنواره برای کسانی که امکان درک یا حضور صحنه را ندارند فرصت بسیار خوبی است که اضطراب‌شان کاهش پیدا کند و بتوانند خودشان را مدیریت کنند و با آداب صحنه آشنا شوند.

خواجه در پایان ضمن اشاره به اینکه امیدوار است داوران در سال آینده بتوانند حداقل اجرای زنده بخش پایانی نوازنده‌ها را ببینند، به شرکت‌کنندگان جشنواره توصیه کرد: موسیقی را جدی‌تر بگیرید و با تلاش و تمرین خودتان را بالا بکشید.

 

ممنون شرکت‌کنندگان هستم

فریماه قوام صدری، نوازنده پیانو و عضو هیئت داوران در بخش ساز پیانو در مورد نقاط ضعف و قوت اجراهای مرحله نهایی گفت: امسال انتخاب قطعات در همه گروه‌ها دشوار بود. مشخص بود نوازند‌ها کوشش و تلاش زیادی کرده‌اند. علاوه‌بر نقاط قوت، طبیعتاً ضعف‌هایی نیز در اجراها وجود داشت.

وی در رابطه با تأثیر کرونا بر کیفیت اجراها اظهار داشت: نمی‌توانم بگویم کرونا روی کیفیت اجراها اثر نمی‌گذارد ولی ممنون شرکت‌کنندگان هستم، چون آن‌ها روحیه‌شان را حفظ کرده و تلاش‌شان را انجام داده بودند.

عضو هیئت داوران در بخش ساز پیانو ادامه داد: درست است که گرفتن امتیاز اهمیت دارد ولی راه رسیدن به هدف مهم است. امیدوارم سال به سال شکوفایی آن‌ها را بیشتر از پیش ببینیم. کرونا کمک کرد تا مرحله نهایی جشنواره کمی به تعویق بیفتد. اگر جشنواره در شهریورماه برگزار می‌شد شرکت‌کنندگان وقت کمتری برای تمرین داشتند.

قوام‌صدری در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به شرکت‌کنندگان مرحلۀ نهایی جشنوارۀ ملی موسیقی جوان دارید تصریح کرد: توصیه می‌کنم آنچه اساتید محترم‌شان یادآور می‌شوند را قویاً با پشت‌کار انجام دهند و بیشتر موسیقی گوش کنند تا با شناخت بیشتری اجرا کنند.

وی در پایان عنوان کرد: فکر می‌کنم در این شرایط باید روحیه خودمان را قوی نگه داریم و پشت‌کارمان را حفظ کنیم. متأسفیم که امسال نتوانستیم عزیزان‌مان را روی صحنه موسیقی ببینیم.

 

کیفیت اجراها همچون سال‌های گذشته بود

عبدالنقی افشارنیا، نوازنده نی و عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش نی گفت: امسال با توجه به کرونا، تعداد شرکت‌کننده‌ها زیاد نبود و کیفیت اجراها همچون سال‌های گذشته بود.

وی افزود: امسال نوازندگان را به صورت حضوری ندیدیم و نمی‌توانستیم به آن‌ها کمک کنیم. واقعاً نمی‌دانیم شرکت‌کننده‌ها به چه صورت کار می‌کنند. آیا نت را نگاه می‌کنند یا از حفظ می‌زنند؟ اگر حضور داشتند می‌توانستیم مشکلات آن‌ها را بگوییم.

این عضو هیئت داوران در بخش ساز نی در پایان اظهار داشت: ارتباط نداشتن با هنرجو کار را سخت می‌کند. اگر هنرجوها حضور داشته باشند و از نزدیک کار آن‌ها را ببینیم بهتر است.

 

گروه الف از همه بهتر بودند

سیدآرش شهریاری، نوازنده تنبور و از اعضای هیئت داوران در بخش تنبور درباره نقاط ضعف و قوت اجراها گفت: به طور کلی توقع ما از شرکت‌کنندگان بیشتر است. در این دوره تقریباً می‌توان گفت گروه الف از همه بهتر بودند. آن‌ها با وجود اینکه سن‌شان کمتر است ولی معلوم بود نزد استادهای خودشان شاگردی کرده‌اند، در صورتی که بقیۀ این‌طور حس می‌شد بسیار ذوقی و از روی نوار کار کرده‌اند و خوب کار نکرده بودند.

وی با اشاره به اینکه کرونا بایستی روی اجراها تأثیر مثبت می‌گذاشت، اظهار داشت: مسلماً در این شرایط نوازنده‌ها وقت بیشتری برای تمرین داشتند و می‌توانستند از استادهای خود حتی تلفنی بیاموزند، ولی برخی از آن‌ها این کار را نکرده بودند. در این مدت خودم حتی شاگرد تلفنی داشتم و به صورت تلفنی تدریس می‌کردم.

این عضو هیئت داوران درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره عنوان کرد: جشنواره به خوبی برگزار شد، منتها ای کاش این امکان بود بدون تماشاگر در تالار وحدت برگزار شود تا داوران حداقل اجرای زندۀ نوازنده‌ها را می‌دیدند.

شهریاری در پایان به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان توصیه کرد: تا می‌توانید شاگردی کنید و بدانید نزد چه استادانی می‌روید. نزد استادانی بروید که خودشان نزد استادهای طراز اول تنبور کار کرده و از ریشه‌های موسیقی و ساز تنبور استفاده کرده باشند.

 

اجراها خوب بود

علی رحیمی، نوازنده دف و از داوران بخش ساز دف در خصوص آثار مرحله نهایی شرکت‌کنندگان گفت: اجراها خوب بود. انتظار نداشتم این همه شرکت‌کنندۀ جوان در جشنواره شرکت کنند. فقط ای کاش آثار شرکت‌کنندگان متمرکزتر در شهرستان‌ها بررسی می‌شد و نوازنده‌ها شناخته می‌شدند.

وی تأثیر کرونا را بر کیفیت آثار این دوره از جشنواره منفی ارزیابی کرد و گفت: برگزاری جشنواره به این‌ صورت و اینکه بخواهیم از روی فیلم قضاوت و داوری کنیم کار سختی است. شاید هم به خاطر است که عادت نداریم ولی حضوری دیدن نوازنده‌ها و صحبت کردن با آن‌ها چیز دیگری است. فعلاً مجبوریم خودمان را با این شیوه وفق بدهیم.

رحیمی با اشاره به اینکه تقلید کار درستی نیست، به نوازندگان توصیه کرد: تقلیدکردن برای آموزش کار خوبی است، ولی اینکه بخواهیم یک تقلید را اجرا کنیم، از اصل ماجرا دور می‌شویم.

 

فیلم‌گرفتن از اجرا کار ساده‌ای نیست

پدرام فلسفی، نوازنده گیتار و عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی کلاسیک دربارۀ تأثیر کرونا بر آثار مرحله نهایی گفت: طبیعتاً کرونا روی جشنواره جوان هم تأثیر گذاشته است. برخی از نوازندگان به این شیوه از برگزاری آشنا نبودند و به همین خاطر در جشنواره شرکت نکردند. در کل تعداد شرکت‌کنندگان امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده بود.

وی بیان کرد: به‌نظرم دکتر اسعدی بهترین راه‌حل را برای برگزاری جشنواره انتخاب کردند. بسیاری از شرکت‌کنندگان ساکن شهرهای مختلف هستند و مسافرت می‌توانست برای سلامتی آن‌ها خطرناک باشد. بسیاری از داوران نیز نتوانستند به همین دلیل تشریف بیاورند و این مسابقه را با تعداد کمتری از داوران برگزار کردیم، ولی خوشبختانه در بخش داوری گیتار مشکلی نداشتیم.

این عضو هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان با اشاره به اینکه امیدوار است سال آینده دوباره جشنواره با شیوۀ قبلی خود برگزار شود، ابراز کرد: شیوۀ مورد علاقۀ من این است که نوازنده‌های جوان روی صحنه باشند و در حضور هیئت داوران و تماشاگران اجرا کنند، ولی متأسفانه امسال نتوانستیم این تجربه را برای نوازندگان فراهم کنیم. فکر می‌کنم سلامتی آن‌ها از همه‌چیز مهم‌تر است.

فلسفی ادامه داد: تجربه فیلم گرفتن هم می‌تواند مؤثر باشد. فیلم‌گرفتن از اجرا کار ساده‌ای نیست. البته نوازنده‌ها فرصت داشتند فیلم باکیفیتی برای جشنواره بفرستند ولی اگر از آن‌‌ها بپرسید، مسلماً خواهند گفت فیلم فرستادن کار ساده‌ای نبوده است. خواهش من از نوازندگان این است که این روند را تا عادی شدن شرایط ادامه بدهند و اجراهای خودشان را در فضای مجازی منتشر کنند. در حال حاضر اینستاگرام بستر مناسبی است که نوازندگان می‌توانند آثارشان را در آنجا به نمایش بگذارند.

وی ضمن تشکر از شرکت‌کنندگانی که در این دوره از جشنواره فیلم فرستادند، گفت: امیدوارم این تجربه برای آن‌ها مثبت بوده باشد. به هر حال امر مهمی است که بتوانیم هنر را زنده نگه داریم. مطمئن هستم نوازندگان در این مدت که وقت بیشتری را در خانه بودند، توانسته‌اند تمرین بیشتری کنند. از طرفی نکته منفی این شیوه از اجرا این بود که نتوانستند در حضور تماشاگر اجرا کنند. توصیه من این است که با همین شیوه و کنسرت زنده‌گذاشتن در اینستاگرام سعی کنند روحیه خودشان را خوب نگه دارند.

پدرام فلسفی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم به شیوۀ قبلی جشنواره برگردیم ولی اگر این اتفاق نیفتاد حداقل با ریزش شرکت‌کنندگان روبه‌رو نشویم.

 

داوری مرحلۀ نهایی چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی و با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است.