اخبار داغ :

دست از سر بی جان موسیقی بردارید

انتقاد شدید به یک مجوز

انتقاد از اعطای مجوز به موسیقی راک! مرکز تولید بحران خواندن دفتر موسیقی! و شبکه فاسد نامیدن تهیه کنندگان هنر اوج زنگ خطری بود که در توضیح وضعیت موجود توسط وزیر جدید ارشاد گفته شد!

انتشار خبری عجیب

انتشار اخبار عجیب و غریب در شرایط عجیب‌تر این روزهای مردم ماتم زده شاید جزئی از برنامه‌ی متنوعیست که دولت برای مردم در نظر گرفته تا آن‌ها دچار خستگی نشوند!جامعه موسیقی که دیگر هیچ چیزی برای از دست دادن ندارند، در شرایط شدید تحریم، تعطیلی چندماهه، قطعی های مکرر برق و … بعد از طرح صیانت (بخوانید محدودسازی اینترنت) این‌بار جملات وزیر ارشاد به آن ها ثابت کرد در این مملکت همیشه امکان بدتر شدن از هروضع بدی وجود دارد!

پس از انتشار این متن چند روزی منتظر ماندیم تا حجه الاسلام و المسلمین محمدمهدی اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی این متن عجیب و غریب را تکذیب کند.

اما گویا وزیر جوان ارشاد حتی تلاشی نکرد تا مثل نمایندگان محترم مجلس در موضوع صیانت به شکل خنده داری مارا گول بزند تا ما باور کنیم که منظور از این مفسدها و موسیقی هایی که ناسالم خوانده شده همین هنرمندان محبوب و مظلوم ما نیست!

بخش جدید برنامه ریزی

این که در بخشی از متن برنامه های یک وزارت خانه یک سبک موسیقی را بدون توجه به محتوای کلام و صرفا بخاطر یک نوع خاص موسیقی طرد و ناهنجار خوانده زنگ خطری است که قبل از شروع فعالیت های دولت سیزدهم در ذهن ما به صدا درآمده است.

اساسا رد و طرد یک سبک موسیقیایی فقط بخاطر ورود از غرب یک تفکریست سلیقه ای که هیچ مبنای فقهی و استدلالی ندارد، و در سال های گذشته دقیقا در همین سبک راک و رپ آثاری انقلابی و مناسبتی توسط هنرمندان منسوب به جریان انقلابی اجرا شده است، مانند قطعاتی از حامد زمانی و … اما همچنان با همین استدلال گروه زیادی از هنرمندان به فضای زیرزمینی هل داده شده اند …

جواب وزیر ارشاد

وزیر محترم در جواب انتقادات هنرمندان و جامعه هنردر پاسخ به ایسنا گفته اند انتقادات در مورد «بخش وضع موجود پیش‌نویس برنامه است» و به بخش برنامه های آینده دقتی نشده است و در ادامه فرمودند که بخشی از این متن منبع دارد!! و «منبع در پی‌نوشت» منتشر شده است!

با شنیدن این موضوع منبع و پاورقی یاد همسایه ای افتادم که هروقت از کارها و حرفهایش انتقاد میکردیم برای اینکه بیشتر ما حرص بخوریم میگفت هرکاری کردم خوب کردم! هرچی گفتم خوب گفتم!

ادامه صحبت های وزیر

البته وزیر عزیز در ادامه گفته اند که این قسمت از برنامه ایشان برای تصدی سمت وزارت با ذهنیت اینجانب و شان و منزلت هنرمندان و نهادهای صنفی متفاوت است، که البته قابل تقدیر است که ایشان با نگارنده متن برنامه هایشان نظر متفاوتی دارد، دقیقا مثل دانشجویانی که پایان نامه هایشان را به کسی دیگر میدهند…

هرچند این توجه به شان و منزلت هنرمندان و نهادهای صنفی را جناب وزیر در پاسخ به انتقادات هنرمندان عرصه سینما گفتند و رسماا صحبت مشخصی در خصوص وضعیت موسیقی نداشتند، اما ما خوشبینانه نگاه میکنیم و تصور میکنیم که منظور آقای وزیر از منزلت، منزلت هنرمندان خانه نشین شده عرصه موسیقی نیز هست ، اما با این حال همچنان در خصوص رویکرد ایشان نسبت به موسیقی راک، متال و غربی و دیگر بندهای عجیب آن متن جنجالی ایشان همچنان جای سوال و شبهه را در ذهن مخاطبین و هنرمندان باقی گذاشتند …

ریل گذاری انقلابی!

برخلاق نظر نماینده محترم مردم قروه و دهگلان که از دکتر اسماعیلی بعنوان فردی با توان ریل گذاری انقلابی صحبت کردند، ما امیدواریم قطار متروک و بی بخار بازار این روزهای موسیقی همچنان ادامه حرکت داشته باشد، و ریل گذاری جدید باعث متوقف شدن بیشتر این قطار نشود!

آخر کلام

حرف آخر اینکه در این شرایط بد موسیقی که هنرمندان برای ادامه فعالیت های موسیقی به مشکلات شدیدی برخوردند و جامعه موسیقی حتی وضعی به مراتب بدتر از سینما داشته و جمعیت زیادی از هنرمندان علنا به سازفروشی و خروج از این حیطه روی آوردند آخرین سنگر هنرمندان روزهای پس از این بیماری منحوس است، که شاید وزیر ارشاد جدید باید این امید آخر را با انتشار حرف هایی که به زعم خود ایشان به نظرات ایشان منافات داشته جلوگیری کنند.

بعنوان بخش کوچکی از جامعه موسیقی امیدواریم در سال های مدیریت وزارت جناب آقای اسماعیلی اتفاقات خوبی برای موسیقی ایران رقم بخورد و در آینده از این سال ها به خوبی یاد شود.