اخبار داغ :

«شب باران عشق» در تالار وحدت

موسیقی پارس- علیرضا سعیدی: نشست خبری کنسرت «شب باران عشق» در حالی با حضور دست اندرکاران آن برگزار شد که ناصر چشم‌آذر آهنگساز این اثر از دلایل دوری چهل ساله خود برای اجراهای زنده صحبت کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای عوامل اجرای کنسرت «شب باران عشق» به آهنگسازی ناصر چشم آذر آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان دوشنبه ۱۳ مهر با حضور این هنرمند، رهبر ارکستر و نماینده نوازندگان ارکستر در موسسه «مکتب تهران» برگزار شد.

 

 

اجرای یک اسطوره موسیقی در تالار وحدت

فرهاد هراتی رهبر ارکستر کنسرت «شب باران عشق» در ابتدای این نشست خبری توضیح داد: حساسیت این اجرا برای همه مخاطبان مشخص است چرا که یکی از اسطوره های بیش از سه دهه موسیقی ایران قرار است  آثار خود را در تالار وحدت اجرا کند و این می تواند برای هر هنرمندی که علاقه مند آثار ناصر چشم آذر است فرصت بسیار مغتنمی باشد.

مدیر ارکستر «نامیرا» درباره انگیزه های حضور خود در این کنسرت بیان کرد: چندی پیش که به همراه گروه کر «نامیرا» در فرهنگسرای نیاوران کنسرتی را برگزار کردیم استاد ناصر چشم آذر نیز به عنوان یکی از مهمانان در کنسرت حضور داشت. بعد از پایان برنامه بود که این هنرمند از من دعوت کرد تا برای بخش هایی از کنسرت همراه با گروه کر «نامیرا» همکاری هایی داشته باشم و من نیز با کمال میل این موضوع را پذیرفتم. اما بعد از دو هفته تمرین بود که از سوی وی پیشنهاد رهبری ارکستر همه بخش های کنسرت را دریافت کردم و چون این موضوع برایم بسیار اهمیت داشت نزدیک به ۵ روز طول کشید که پاسخ نهایی را بدهم. همسر استاد شاهد این ماجرا هست که من برای پذیرش این مسئولیت بزرگ چند روز وقت خواستم که در نهایت پذیرفتم و حالا خوشحالم که در کنار استاد درس پس می دهم.

هراتی ادامه داد: ویژگی کنسرت «شب باران عشق» این است که مخاطب با ورود به تالار اجرا گویی وارد یک تونل می شود و از ابتدا به زمان گذشته سفر می کند. هر چقدر هم از زمان اجرای برنامه می گذرد او به عقب تر هدایت می شود. به نوعی می توان گفت این کنسرت اصلا حال و آینده ندارد و در آن مخاطب به سال های دورتری می رود که شنیدن و دیدن فضای مورد نظر قطعا برای او جذاب خواهد بود. من هم امیدوارم که با بچه های ارکستر بتوانیم به خوبی کارمان را انجام دهیم و این کنسرت استارت خوبی برای اجراهای دیگر ناصر چشم آذر در عرصه موسیقی باشد.

قارچ سمی، فاجعه منا، موسیقی

ناصر چشم آذر آهنگساز، نوازنده و خالق آلبوم «باران عشق» نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از برگزاری این کنسرت موسیقی بعد از گذشت چند دهه از فعالیت های خود به بخش های مختلف تازه ترین اجرای زنده اش اشاره کرد و گفت: این کنسرت به چهار بخش مختلف تقسیم شده است که جزییات بخش اول آن هنوز به صورت کامل قطعی نیست اما آنچه فعلا برای مخاطبان در نظر گرفته شده اجرای موسیقی فیلم های از جمله «خواهران غریب» با همراهی گروه کر «نامیرا» است. در بخش دوم نیز قطعاتی از آلبوم «باران عشق» و در بخش سوم هم تعدادی دیگر از موسیقی فیلم هایم از جمله «تاراج»، «می خواهم زنده بمانم»، «قارچ سمی» و «قصه های مجید» اجرا می شود. این در حالی است که در بخش اجرای موسیقی فیلم «قارچ سمی» تصمیم گرفتیم تا به احترام درگذشت تعدادی از هموطنانمان در فاجعه مصیبت بار منا این قطعه را به وابستگان درگذشتگان فاجعه منا تقدیم کنیم.

وی بعد از تشریح جزئیات فنی ارکستر کنسرت «شب باران عشق» توضیح داد: بعد از انتشار آلبوم «باران عشق» که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد تصمیم داشتیم تا آلبوم «طلوع عشق» را نیز منتشر کنیم اما به دلیل اینکه منزلم دچار آتش سوزی شد و من ضررهای بسیار زیادی از این اتفاق ناگوار متحمل شدم دیگر فرصتی برای بازسازی این کارها پیدا نکردم اما تصمیم دارم به زودی درباره تولید این آلبوم نیز فعالیت هایی را انجام دهم ولی به هر حال از شما می خواهم تا برایم دعا کنید تا بار دیگر فرصت اجرای این کار را نیز داشته باشم.

اصرار همسرم به من انگیزه اجرای کنسرت داد

چشم آذر در مورد قطعه های باکلام کنسرت نیز گفت: بخش چهارم کنسرت «شب باران عشق» هم به اجرای قطعه بی کلام «مولا علی (ع)» با صدای حمیدرضا گلشن و اجرا ملودی های ۴۰ سال گذشته ام در موسیقی اختصاص دارد. در مورد قطعه «مولا علی (ع)» نیز باید بگویم این اثر چندین سال پیش با حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به همراه دو قطعه «ایثار» و «ایران فردا» تولید شد که من تصمیم گرفتم در این کنسرت از قطعه «مولا علی (ع)» استفاده کنم و فکر می کنم اثر قابل توجهی برای مخاطبان خواهد بود. ضمن اینکه اجرای سه قطعه «هجرت»، «خلوت» و «خدای آسمان» کارهای دیگری هستند که مربوط به آثار تولید شده من قبل از پیروزی انقلاب می شوند و بنده طبق هماهنگی هایی که با دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای دریافت مجوز آنها انجام دادم، تصمیم دارم تا این کارها را نیز در کنسرت اجرا کنم.

این آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان با اشاره به انگیزه های حضور خود بعد از ۴۰ سال دوری از اجرای زنده موسیقی گفت: در این مدت صحبت های بسیار زیادی با من درباره اجراهای زنده کارهایم می شد که من به دلایل متفاوت آنها را نمی پذیرفتم اما در این مدت اخیر بود که با اصرار فراوان همسرم مبنی بر برگزاری کنسرت آلبوم «باران عشق» جدی تر به موضوع نگاه کردم و در نهایت با هماهنگی هایی که به عمل آمد دست به کار شدم و کار را آغاز کردم.

خیلی حیف بود اگر اجرای زنده « باران عشق» را نداشتیم

علی جعفری پویان از نوازندگان اصلی ارکستر کنسرت «شب باران عشق» هم در این نشست خبری گفت: لازم است در همین ابتدا توضیح بدهم که کنسرت مایستر این برنامه آقای همایون رحیمیان است و من به نیابت از او در اینجا حضور دارم اما به هر حال باید بگویم که از حضور در این ارکستر بسیار خوشحالم. سابقه همکاری من با ناصر چشم آذر به سال ۸۱ و اجرای سولوی موسیقی فیلم «قارچ سمی» باز می گردد که بنده افتخار همکاری با استاد ناصر چشم آذر را پیدا کردم و دقیقا از همان دوران بود که همواره از موسیقی که او برای کارهایش استفاده می‌کرد، لذت می بردم و حالا بسیار خوشحالم به عنوان یک همکار کوچک در ارکستر این نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان حضور دارم.

وی افزود: به هر حال جمع کردن یک ارکستر موسیقایی در شرایطی که مجموعه های زیادی مشغول برگزاری کنسرت هستند کار بسیار سختی است، اما خوشحالیم که تمرینات به خوبی پیش می رود و ما در یک محیط پرانرژی برای کنسرت آماده می شویم. من امیدوارم که برگزاری این کنسرت ها صرفا به اجرای یک شب منتهی نشود و این امنیت برای تمام موزیسین ها وجود داشته باشد که به دور از همه دغدغه ها و نگرانی ها حداقل دو شب را برای برگزاری کنسرت خود در نظر بگیرند.

این نوازنده ویولن در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به اجرای زنده آلبوم معروف «باران عشق» تصریح کرد: این اولین باری است که شاهد اجرای زنده ای از آلبوم «باران عشق» هستیم. به نظر من خیلی حیف بود که این کار با سازهای زنده اجرا نشود، گرچه اجرای ماهرانه استاد ناصر چشم آذر روی سازهای الکترونیک در این کار بسیار موثر است، اما من معتقدم اجرای این اثر با سازهای زهی شیرینی خاصی دارد که مخاطبان را وارد فضای جدیدی می کند.

کنسرت «شب باران عشق» به آهنگسازی ناصر چشم آذر ۱۹ مهرماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

بازنشر: اختصاصی موسیقی پارس