اخبار داغ :

طرح آوازی «دشتی» اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد

موسیقی پارس : قطعۀ تصویری «دشتی» به آفرینش و نوازندگی امیرحسین رئوفی منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

این نواخت طرحی آوازی در «دشتی-مرکب» با هدف به‌کارگیری ظرفیت‌های بالقوه در مد دشتی است. این اثر در شب کنسرت «برگزیدگان دانشکدۀ موسیقی دانشگاه هنر تهران» در تالار رودکی تهران به تاریخ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ اجرا و ضبط زنده شده است.

رئوفی دربارۀ «دشتی» می‌نویسد: «دشتی خرده‌تلاشی است در حد بضاعت مؤلفش برای واکاوی ظرفیت‌های بالقوۀ موجود در مد دشتی با از نظر گذراندن امکانات محدود مدگردی در ساز سنتور.
در این اجرا سعی بر آن شده است با در نظر گرفتن کوک معمول سنتور در مد دشتی از مبنای تُن «ر»، از تمامی متغیرهای بالقوه و بالفعل این بستر صوتی استفاده شود. از جمله نغمه‌های: ر کُرُن- رِ بکار- ر بمل/ لا کرن- لا بکار (نوای سل)- لا بمل/ می کرن- می بمل.

این نواخت با سیر مُدال زیر طراحی شده است:
۱- درآمد دشتی؛ مُد مبنا
۲- فرود به شورِ سل (با اشاره به شور چهارم درست پایین‌تر؛ شورِ ر)
۳- درآمد دشتی (بر اساس درآمد ردیف استاد دوامی و فیگور خسروانی: تَنَنَنَن)
۴- فرود به شور سل با اشاره به درآمد نوا (سل)
۵- فرود به دشتیِ مبنا از طریق اشاره به اوج
۶- اشاره به شهناز دو
۷- ورود به شور دو (حصار شورِ سل)
۸- فرود به دشتیِ سل
۹- اشاره به گیلگی (از ردیف دوامی)
۱۰- فرود به شور دو
۱۱- بازگشت به شهناز دو
۱۲- فرود به شورِ سل
۱۳- اشاره به درآمد نوا (سل) و فرود به شورِ همنام
۱۴- اشاره به خارا (بر اساس درآمد شور ردیف دوامی)
۱۵- فرود نهایی در شور مبنا (سل)».

وی دربارۀ فعالیت‌های آتی خویش می‌گوید: «در چند سال اخیر علاوه بر فعّالیت‌هایم پیرامون تکنوازی، دونوازی و سه‌نوازی سنتور، مشغول ضبط آلبوم دونوازی سنتور همراه با دوست عزیزم حمید فروزان بوده‌ام که با نام «ستر سنتور» در قالب یک مجموعۀ صوتی-تصویری منتشر خواهد شد».

امیرحسین رئوفی نوازندۀ سنتور، آهنگساز و مدرس دانشکدۀ موسیقی دانشگاه هنر تهران است که پیش‌تر از وی هفت اثر تصویری «شور پرواز»، «یاد»، «بداهه‌نوازی ابوعطا»، «چشم‌هایش»، «هورآسای»، «بی تو» و «نی‌نوا» (کنسرت گروه سنتورنوازان تآی) منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است که تمامی آثار مذکور، منتخبی از کنسرت‌های این هنرمند در سال‌های اخیر هستند.