اخبار داغ :

عاشقانه هایم را برای مردم وطنم می سرایم

موسیقی پارس: حمیدرضا نصرالهی، بعنوان نسل جوانی است که در موسیقی پاپ ایران از اواخر دهه 70 بعنوان شاعر، آهنگساز و همچنین نوازنده بطور رسمی شروع به فعالیت کرد. موسیقی پاپ که از سال های 74، 75 شکل رسمی تر از لحاظ جایگاهی در موسیقی ایران پیدا کرد که نسل طلایی همچون، محمداصفهانی، علیرضا عصار، حامی و دیگر هم نسلان آنان بصورت رسمی آغاز به فعالیت کردند. حمیدرضا نصرالهی جزو نسلی است که در ابتدا شکل گیری موسیقی پاپ در ایران شروع به فعالیت کرد و نزدیک 15 سال است که در ایران بصورت رسمی برای خوانندگان پاپ ترانه سرایی و آهنگسازی کرده و همچنین برای گروه ها و ارکستر های مختلف موسیقی نوازندگی کرده است.

 

از چه سالی مشغول به فعالیت شدی؟

من از حدود سال 78 ،79 شروع به کار کردم که البته قبل از اینکه فعالیت های کاریم معطوف به ترانه سرایی شود بیشتر خودم را در قالب یک نوازنده سازهای کوبه ای می دیدم تا اینکه بخواهم تنها یک فرد یک وجهی در موسیقی باشم که در آن سالها ، کم کم شرایط به سمتی رفت که موسیقی پاپ جایگاهی را توانست پیدا کند و افردای بتوانند بصورت حرفه ای متمرکز شوند و فعالیت کنند ، که در آن سالها من در کنار نوازندگی یکی دیگر از علایقم بحث ادبیات و شعر بود که پس از تجربه های متفاوت پیش اساتید شعر و ادبیات ، دریچه دیگری از هنر به روی من باز شد که شاید بخشی از اهالی موسیقی من را به عنوان ترانه سرا بشناسند و بخش دیگری هم بعنوان نوازنده و آهنگساز که هر کدام از این فعالیت های هنری برای من لذت بخش است .

به نظر شما به چه میزان می تواند ترانه سرایی در کار آهنگسازی و نوازندگی تاثیر داشته باشد ؟

قطعا کسی که بتواند ترانه سرایی کند و از آهنگسازی هم سر رشته داشته باشد به مراتب می تواند کارهای متفاوتی را ارائه دهد ، چون این دو فعالیت همه شکله به هم مرتبط هستند و ملزم به یکدیگر ، شاعر و ترانه سرایی که سبک های مختلف موسیقی را بشناسد و بتواند براساس آن سبک های ملودی خود را بسازد قطعا زمان ترانه سرایی تمام الزاماتی را که آن سبک نیاز دارد، در شعر و ترانه خود رعایت می کند که به نظر من در این حالت بیشتر می شود به یک استاندارد منسجم و واقعی رسید .

 

با چه خوانندگانی در زمینه آهنگسازی و یا نوازندگی فعالیت داشتید ؟

من با نسل های مختلف خوانندگان فعالیت نوازندگی داشته ام ، در سال های اولیه با اشخاصی همچون حسین زمان ، امیر کریمی ، علی تفرشی و دیگر دوستان که حالا اگر بخواهم تک تک نام این بزرگوارن را ببرم شاید نام بعضی از آنها از قلم بیفتد ، که در دهه 80 و فصل جدیدی که در موسیقی پاپ اتفاق افتاد و خوانندگان بیشتری توانستند وارد عرصه موسیقی شوند که منجر به افزایش تعداد کنسرت های موسیقی شد که از این نسل می توانم از افرادی همچون ، علی لهراسبی ، شاهین آرین ، مازیار فلاحی ، بابک جهانبخش و در حال حاضر هم چند سالی است که به عنوان نوازنده در گروه سون در حال فعالیت هستم .

 

کمی بیشتر در مورد ترانه هایی که ارائه دادید و شنیده شده برای ما بگید ؟

من در این 15 سال فعالیت هنری که در عرصه موسیقی داشتم ، ترانه های بسیاری سروده ام که همه این قطعات در قالب آلبوم و یا تک آهنگ منتشر شده که شاید خیلی از این قطعات را مردم در آلبوم ها و یا کنسرت های مختلف موسیقی شنیده باشند.

 

در این چندین سالی که در ایران مشغول به فعالیت هستی با گروه ها و خوانندگان خارج از ایران و یا زیر زمینی فعالیتی داشتی و یا پیشنهادی برای همکاری با آنها داشتی  ؟

در جواب این سوال شما ، می توانم بگویم که در این سالهایی که من رسما در ایران مشغول به فعالیت هستم ، در سالهایی که موسیقی پاپ ایران در چارچوب هایی قانونی خود شکل جدی تری پیدا کرد و فعالیت سیل عظیمی از خوانندگان که شاید دهه های گذشته بصورت رسمی کار نمی کردن و یا به اصطلاح خوانندگان زیر زمینی خوانده می شدند ، با پا به عرصه گذاشتن این خوانندگان بصورت رسمی و مجاز در مارکت موسیقی پاپ ، کم کم موسیقی داخل کشور مخاطبین خود را پیدا کرد و رغیب بزرگی در مقابل خوانندگانی که خارج از ایران فعالیت می کردن قرار گرفت . که در این مدت پیشنهاد های مختلف و متععدی از خارج از ایران به ترانه سرا ها و آهنگسازان داخلی می شد که بنده هم از این قائده مستثنا نبودم ولی چون از اول خط قرمز فعالیت با این گروه ها و خوانندگان را برای خودم ترسیم کردم و همیشه سعی کردم در چارچوبی که در کشور وجود دارد حرکت کنم به هیچ یک از این سفارشات جواب مثبت نداده ام . خیلی از این گروه ها که در خارج از ایران فعالیت می کنند بفکر افتاده بودند که با ارتباط با هنرمندان داخلی بتوانند از پتانسیل این هنرمندان برای تثبیت خودشان در آنسوی آبها قدم بردارند که عملا این اتفاق نیفتاد و باعث کمتر شدن مخاطبان آنها شد .

 

 بله کاملا درسته ، حتی چندی پیش شاهد یکی از همین بی اخلاقی ها از طرف یک رسانه مجازی غیر مجاز در آنسوی آب شدیم که باعث ممنوع الکاری خوانندگان پاپ داخل کشور شد .

بله متاسفانه اتفاقی که ناخواسته گریبان همه اهالی موسیقی را در داخل کشور گرفت ، پخش غیر مجاز و غیر قانونی آثار همکاران ما بود که گاها بعضی از اشعار و ملودی این آثار جزو کارهای من بود ، که در زمان انتشار این قطعات وقتی متوجه شدم بعضی از این قطعات  از این شبکه های غیر مجاز پخش شده ، از خوانندگان خواستار پاسخگویی بودم که به چه اجازه ای این قطعات در دسترس آنان قرار گرفته ، که مطلع می شدم خود این عزیزان هم هیچ تقصیری از بابت این اتفاق نداشتن ، چون تمام قطعاتشان از دفتر موسیقی ارشاد مجوز رسمی داشت و چون این قطعات بصورت سینگل در فضای مجازی پخش می شود این شبکه ها کارها را کپی می کردند و در معرض مخاطبان خودشان قرار می دادند و هیچگونه مجرایی هم برای شکایت از این شبکه غیر مجاز وجود نداشت و یا قابل دسترس ما موزیسین های داخلی نبود ، و بیشترین مشکلی هم که در این موضوع به نظر من خودنمایی می کرد بحث نداشتن قانون کپی رایت آثار بصورت بین المللی هست که البته بخشی از این قانون مرتبط با مباحث تحریم ها بود که خوشبختانه این مشکلات حل شده بنظر می رسد .

 

برای شما اتفاق افتاده که شعری یا ترانه ای را به خواننده ای واگذار کنید و آن ترانه به خواننده دیگری واگذار شده باشد و آن را اجرا کرده باشد ؟

من در وهله اول تا شناخت کاملی به خواننده نداشته باشم ، اصولا کاری را سفارش نمی گیریم ، چون برایم از این بابت مورد اهمیت است که ابتدا خواننده از زمره اشخاصی باشد که حرفه ای در حوزه موسیقی فعالیت می کند ، که در نهایت بتواند کار را بصورت مطلوب اجرا کند ، ولی گاها این اتفاق نیز برای خود من افتاده است که ترانه ای را به خواننده ای واگذار کرده ام و بعد از مدتی متوجه شدم که آن ترانه به کسی دیگر واگذار شده ، که آن شخص هم نتوانسته با ترانه ارتباط بگیرید و کار در شکل ضعیفی اجرا شده که البته خارج از اختیار من بوده است که گاها باعث دردسرهایی نیز برای من شده است .

 

 

در صحبت هایتان عنوان کردید که بعضی وقتها این واگذاری ها ترانه برای شما باعث دردسر شده است ، بیشتر در این مورد توضیح می دهید ؟

گاها اتفاق افتاده است برای من و خیلی از همکارانم ، که ترانه هایی را به خواننده ای که کاملا شناخت داشته ایم واگذار کردیم و آن خواننده بعد از چند بار اتد زدن آن ترانه نتوانسته در اجرا کار را بنحوی که مد نظرش هست در بیاورد ، که در این مواقع ترانه ها را به شخص ثالثی واگذار می کنند که ما در جریان این واگذاری نیستیم ، که این امکان وجود دارد که ترانه ها بدست خواننده ای بیفتند و واگذار شود که در وهله اول فعالیتش در کشور بصورت رسمی نیست و در وهله دوم نداشتن سابقه کاری و آماتور بودن در اجرا ترانه ، کار را به سمتی می برد که هم از لحاظ حرفه ای و هم از لحاظ قانونی به نام صاحب اثر خدشه وارد می نماید .

 

 به نکته درستی اشاره کردید ، در این مواقع امکان شکایت وجود دارد ؟

ببینید عمده این فعالیت در کشور ، خیلی چارچوب و قواعده رسمی و قراردادی ندارد ، بیشتر این واگذاری ها و اعتماد ها از روی آشنایی که هست بدست می آید ، در گذشته دفتر موسیقی این امکان را برای ترانه سرایان گذاشته بود که خودشان ترانه هایشان را ثبت کنند که بشود از لحاظ قانونی اقدام کرد ولی الان تنها موسسات برای بحث آلبوم فقط می توانند این امر را انجام دهند و در صورتی هم که بخواهند قطعات را بصورت تکی یا به اصطلاح سینگل وارد بازار کنند که باز هم این خود شخص خواننده است که می تواند درخواست مجوز و حق حقوق قانونی کند .

 

 کمی از فعالیت ها و پروژه های آینده تان برایمان بگویید و الان مشغول چه فعالیتی هستید؟

در حال حاضر مشغول به فعالیت در چند آلبوم هستم ، از جمله این کارها آلبوم کیوسک به خوانندگی نوید نائینی است که البته ایشان تازه وارده عرصه خوانندگی شدن که در این آلبوم قطعه کیوسک که در اصل نام آلبوم هم هست با ترانه و آهنگسازی من تولید شده است ، و از دیگر کارهایم که مشغول به انجام فعالیت هستم ، آلبوم جدید آرش رستمی که چندی است شروع به انجام کارهایش کرده ایم و در آلبوم جدید علی لهراسبی هم چند ترانه ارائه دادم که در حال انتخاب برای کار کردن هستیم . جدیدا هم ترانه ای را هم برای شبکه تهران با صدای شاهین آرین تولید کرده ایم که امیدوارم مردم عزیز و مخاطبان شبکه تهران این قطعه را گوش کنند و از آن لذت ببریند .

 

از اجراهای کنسرت گروه سون چه خبر ؟

گروه سون ، که این افتخار را من دارم به عنوان نوازنده چندین سال در حال فعالیت هستیم که تا اوایل اسفند ماه و قبل از شروع ایام فاطمیه کنسرت های زیادی را در شهرهای مختلف ایران داشتیم که البته با اتمام سال و شروع سال جدید ، تور کنسرت های نوروزی گروه سون هم از کیش ، بندر عباس و شهر های شمالی کشور آغاز شده و تا انتهای ایام تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت .

 

 در این ایام بهترین زمانی است به مرور خاطرات و اتفاقات خوب و بد که در طول سالی که گذشته و حتی سال های قبل همیشه در ذهن ها می ماند ، که دوست دارم یکی از خاطرات و اتفاقات جالب و خوب شما را در عرصه نوازندگی بدانم ؟

اتفاقات و خاطرات زیادی برای من در این چندین سالی که در گروه های مختلف بعنوان نوازنده فعالیت کرده ام ، بوده و هست که بد نیست یکی از نادرترین از این اتفاقات را برای شما و مخاطبین بگم که شاید براتون جالب باشه ، آن هم این است که در یکی از اجراهای شهرستان که با گروه سون در یکی دو سال پیش در شهرستان داشتیم در حین اجرا پوست ساز من ترکید و امکان اینکه من بتوانم ارکستر را نگه دارم تا پوست سازم را تعویض کنم را هم نداشتم و تا آخر اجرا با مشقت بسیار کار اجرا را انجام دادم و همیشه این اتفاق گوشه ذهنم مانده بود . البته اتفاقات جالب زیاد افتاده که یکی دیگر از این اتفاقات هم ، ما اجرایی در عسلویه داشتیم که در فضای باز انجام می شد که در بخشی از اجرا قرار بر این بود که در کنار اجرا ، مراسم آتش بازی و نورافشانی نیز صورت بگیرد ، که با آغاز این کار یکدفعه متوجه شدیم که این مواد منفجره و آتش بازی که در نظر گرفته بودنم دچار مشکل شده بود و به سمت جمعیت حضار و سمت ما شلیک می کرد که جزو اتفاقات نادری هست که در اجراها افتاده است.

 

و کلام آخر

ابتدا تشکر می کنم از شما بخاطر انجام این مصاحبه  ، و همچنین سال نو را به همه هم وطنانم در سراسر کشور عزیزمان ایران تبریک عرض می کنم وامیدوارم سالی پر بار و پر نشاط در کنار هم داشته باشند  و یک خسته نباشید جانانه عرض می کنم خدمت تمامی همکاران خودم در عرصه موسیقی ایران که یک سال دیگر هنری را رقم زدند به اتمام رساندن و با امید به فردای روشن برای اعتلای موسیقی ایران تلاش می کنند ، و امیدوارم در سال 95 بحث حق و حقوق مادی معنوی هنرمندان در تمامی عرصه های هنری به شکل جدی و قانونی عملیاتی شود و هیچ گاه شاهد ضایع شدن حقی به نا حق نباشیم .

 

آقای نصرالهی ضمن خسته نباشید ما به شما ، الان در ایام نوروز هستیم خواستم دروغ سینزده که از شما شنیده خواهد شد چیست ؟

ما هنرمندان همیشه در معرض اتهامات و شایعات مختلف هستیم و در کل سال درگیر این ماجراها هستیم ، که البته نمی دانم در این مورد چی بگم ولی فکر می کنم دروغ سینزده که در مورد من خواهید شنید این باشد که ، حمیدرضا نصرالهی قصد ورود به عرصه خوانندگی ندارد .

 

 

 

منبع: موسیقی پارس – دریافتی