اخبار داغ :

«مکتب ویلن یهودی منوهین» بررسی می شود

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: نشست پژوهشی موسیقی کلاسیک باعنوان «بررسی مکتب ویلن یهودی منوهین» پنج شنبه 21 آبان ساعت 18 با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می شود.

 

شرح زندگی و تحولات موثر اجتماعی و سیاسی بر زندگی  این هنرمند جهانی، «مکتب ویلن یهودی منوهین» (به لحاظ شیوه آموزش و سونوریته مطلوب)، مقایسه مکاتب دیگر و تاثیر آن بر پیشرفت نوازندگی ویلن در قرن بیستم با حضور «نصرالله داوودی» آهنگساز، مترجم و پژوهشگر موسیقی دراین نشست بررسی می شود.

 

این نوازنده ویلن آمریکایی روس تبار، سال 1916 در شهر نیوجرسی آمریکا در یک خانواده مهاجر روس متولد شد. وی در سن پنج سالگی نوازندگی ویلن را آغاز و در سن 12 سالگی به آلمان رفت و در یکی شگفت انگیزترین کنسرتهای تاریخ موسیقی جهان سه کنسرتو ویلن باخ، برامس و بتهوون را با ارکستر فیلارمونیک برلین به رهبری برونو والتر اجرا کرد. تاثیر این کنسرت چنان بود که «آلبرت انیشتن» که در سالن کنسرت حضور داشت منوهین را در آغوش گرفته و گفت: «اکنون دیگر یقین دارم که خدایی در عرش وجود دارد». منوهین در طول حیات هنری اش یکی از فعال ترین موزیسین های تاریخ قرن بیستم بود.

 

این نوازنده ویلن علاوه بر همکاری با صدها هنرمند نامی عرصه موسیقی در عرصه های بشردوستانه و خیریه نیز بسیار فعال بود و به ده ها موسسه خیریه و کشف استعداد در مناطق محروم کمک می کرد.

 

وی در سال1950 در انگلستان موفق به تاسیس مدرسه موسیقی شد و مکتب ویلن خود را تدریس می کرد. او موسیقی کلاسیک را به شیوه دوران شکوفایی یعنی دوران قبل از جنگ جهانی دوم آموزش می داد.

 

ده ها اجرای صوتی و تصویری از تمام آثار مهم رپرتوار ویلن از منوهین بر جا مانده که بعد از گذشت چند دهه جزو موثق ترین ترجمان ها از این آثار به شمارمی رود. وی برای نخستین بار تعداد زیادی از آثار آهنگسازان را اجرا کرده بود و در رهبری ارکستر و فن تدریس موسیقی صاحب سبک بود. وی سرانجام 12 مارس 1999 پس از یک عمر فعالیت هنری چشم از جهان فرو بست.

 

گفتنی است علاقه مندان برای حضور در این نشست می توانند به فرهنگ سرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان ، خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره های20-22872818 تماس بگیرند.

 

 

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس