اخبار داغ :

کنسرت بانوان اجازه تبلیغات هم ندارد

 

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر باحضور «نازلی بخشایش» و «پری زنگنه» سرپرست گروه «مهرنوا» در حالی در تالار وحدت برگزار شد که زنگنه به دلیل بیماری آنفولانزا غایب اصلی این نشست بود.

 

نازلی بخشایش – سرپرست گروه

 

همکاری من و «پری زنگنه» از سال 77 آغاز شده است. من با ایشان در جشنواره‌های مختلفی حضور داشتم. همکاری با ایشان برای من افتخار بزرگی است. خانم زنگنه علاوه بر اینکه خواننده پیشکسوتی است هنرمند بزرگی نیز است. ایشان افتخار بزرگی برای موسیقی ایران است زیرا تا به امروز کتاب‌های زیادی را به رشته تحریر درآورده‌اند.

 

ما در جشنواره موسیقی فجر سال ۸۶ اجرای مشترکی را با همراهی هنرمندانی چون «شهلا میلانی»، «فریبا اسدی» و سایر هنرمندان داشتیم که تجربه بسیار خوبی در فضای جشنواره موسیقی فجر بود. حال بسیار خوشحالم که امسال بعد از مدت‌ها دوری، می‌توانیم در بخش بانوان جشنواره کنسرتی را برگزار کنیم.

 

همیشه در جشنواره‌های مختلف خانم زنگنه تک‌خوان و من نوازنده بودم، اما امسال برای تنوع کارهای متفاوتی را انجام خواهیم داد.

 

در بخش اصلی قطعات کلاسیک با سازهای پیانو و ویلن‌سل اجرا خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید تنظیم سازهای کلاسیک را نمی‌شود زیاد تغییر داد، به همین خاطر با حفظ ساختار این قطعات، ساز ویلن‌سل را نیز به آن اضافه کرده‌ایم. در بخش دوم هم هشت خواننده نابینا از موسسه «عصای سفید» با همراهی هشت خواننده کودک به سرپرستی «سایه صدیفی» دست در دست آوازهای محلی را اجرا خواهند کرد.

 

گروه مهرنوا در بخش دوم قطعات فولکلوریک و دو قطعه از ثمین باغچه‌بان را اجرا خواهد کرد. سازهای بخش دوم هم شامل تار، کمانچه، ویلن‌سل و پیانو خواهد بود.

 

این تکراری بودن به دلیل محدودیت نوازندگان و اجراهای ما است. انتقادات شما را کاملاً قبول دارم، اما از طرفی من خواننده اجازه تبلیغات، فیلمبرداری یا حتی عکاسی در اجرا ندارم. این مشکلات کاملاً ریشه‌ای است و راه‌حلی هم ندارد. ما بانوان حتی اجازه ضبط و انتشار آثارمان را نداریم.

 

باتوجه به هزینه گزافی که در این عرصه شاهد هستیم نیازمند یک تهیه‌کننده قوی کاملاً احساس می‌شود تا بتواند از پس هزینه‌ها برآید. ما به خاطر نبود وجود یک تهیه‌کننده مجبور به بازخوانی قطعات هستیم.

 

یک انتقادی هم خودم من دارم. آن هم اینکه همیشه سالن و ساعت اجرای بانوان دچار محرومیت بوده است. ساعات اجرایی ما بین ساعت 15 تا 17 است. خود شما خوب آگاه هستید که اگر آخر هفته نباشد این زمان مناسب رفتن به کنسرت نیست. همچنین از لحاظ صدابرداری ما همیشه دچار کمبود نیرو هستیم. دجا دارد این جا نامی از «سوسن بخشایش» بیاورم، کسی که پیشکسوت عرصه صدابرداری بوده و همیشه لطفش شامل حال ما است. ما همیشه مجبور هستیم از آقایان پیش از اجرا برای صدابرداری کمک بگیریم.

 

البته خوشبختانه امسال برخلاف سال گذشته مکان اجرا از فرهنگسرای نیاوران به تالار وحدت تغییر یافته که این خود جای بسی خوشحالی است.

 

من چهار سال پیانیست «سیمین غانم» بودم و هر ساله به خاطر قرارداد ایشان با یک موسسه خیریه از این نهاد در کنسرت حضور پیدا می‌کردند کهع این خود بهانه ای برای حضور این افراد در کنسرت ما شد.

 

پیام صوتی پری زنگنه – خواننده

 

من نزدیک به دو سال است که در جشنواره شرکت نکردم. سال اخیر فوت برادرم ضربه زیادی به من وارد کرد، اما از آن جایی که برادرم همیشه خواهان پیشرفت من بود؛ دعوت مدیر جشنواره را با کمال میل پذیرفتم.

 

ما برای تنوع از گروه کر نابینایان دعوت کردیم تا با همراهی کودکان در این برنامه در پشت سر ما حضور داشته باشند. در بخش اول 5 قطعه و در بخش دوم آواز محلی خواهیم داشت.

 

گفتنی است گروه «مهر نوا» و پری زنگنه روز 22 بهمن‌ماه سال جاری ساعت 18 در تالار وحدت در جشنواره موسیقی فجر حضور خواهند داست.

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس

    دیدگاه های شما

  1. واقعا نمیدونم این اخباری که از سالار عقیلی میاد و حضورش توی شبکه ماهواره ای ضد انقلاب درسته یانه!!