اخبار داغ :

نبض موسیقی پاپ دست کدام خواننده است؟

موسیقی پارس_فاطمه فرج الله زاده: این روزها بسیاری از کارشناسان و خوانندگان معتقدند افرادی نالایق که علم درستی از موسیقی ندارند، به خوانندگی رو آورده اند و بعضا مخاطبانی را هم جذب خود کرده اند. اما حتی اگر خوانندگان نابلد، موفق به جذب مخاطب شده باشند، بدیهی است که به مرور زمان، در صورت ارائه آثاری غیرحرفه ای، با ریزش مخاطب مواجه می شوند. اما قابل انکار نیست که این شلوغی در مارکت موسیقی باعث می شود که بسیاری از آثار حتی شنیده هم نشوند و این موضوع، رقابت برای شنیده شدن را هم بیشتر کرده است.
در این شلوغی ها، جنبه های مثبتی نیز وجود دارد؛ از جمله آنکه استعداد های موسیقی بیشتری رونمایی می شود و مخاطب حق انتخاب دارد و با فرم ها و سبک های مختلفی از موسیقی رو به رو می گردد که می تواند با حس و حال درونی خود، انتخاب درستی داشته باشد؛ همین امر موجب گشته تا بسیاری بر این باور باشند که نسل موسیقی در حال پوست اندازی است.
بسیاری از خوانندگانی که در گذشته، سالن کنسرت هایشان پر می شد، این روزها فعالیت کمتری دارند و به گونه ای جای خود را به جوانان داده اند؛ اما با این حال، کم نیستند خوانندگان با کیفیت و حرفه ای که با تولید آثاری موفق، همچنان در موسیقی پاپ فعالیت چشمگیر دارند.
از جمله این افراد می توان به حضور موفق «فرزاد فرزین»، «بابک جهانبخش»، «رضا صادقی»، «احسان خواجه امیری»، «محسن یگانه»، «محسن چاوشی»، «محمد علیزاده»، «سیروان خسروی»، «مهدی احمدوند» و… اشاره داشت که سال ها در سطح اول موسیقی ایران فعالیت دارند و با رمز ماندگاری به خوبی آشنا هستند. خوانندگانی کاربلد و با تفکر حرفه ای، که توانسته اند به خوبی سبک موسیقی و حتی رفتار خود را مدیریت کنند و در عین حال که به روز هستند، از اصالت موسیقی خود محافظت کنند.
عموما در هر دوره، آثار یک خواننده به گونه ای هیت می شد که از کودکان گرفته تا افراد مسن تر، آثار او را زمزمه می کردند و آهنگ ها در ماشین مخاطبان در خیابان ها و جاده ها به گوش می رسید؛ همچون قطعه «دنیا دیگه مثه تو نداره» بنیامین بهادری، «دوست دارم زندگی رو» با صدای «سیروان خسروی»، قطعه «یکی هست» اثر زنده یاد «مرتضی پاشایی» و…

«محسن چاوشی» با قطعاتی که در فیلم «سنتوری» خوانده بود، حسابی بر سر زبان ها افتاد و دیگر کمتر محفلی بود که نام او در آن به گوش نرسد. در ادامه، آثار او عموما مورد توجه قرار گرفت؛ اما در سال ۹۴ و پخش آثاری که او برای سریال «شهرزاد» ساخت، مجدد برسر زبان کوچک و بزرگ افتاد، به گونه ای که علاوه بر زمان حضورمان در خارج از خانه، حتی وقتی تلویزیون را هم روشن می کردیم، «رفیقم کجایی» را از زبان مجریان و بعضا در دیالوگ فیلم می شنیدیم.
در سال ۸۵ نیز «بنیامین بهادری» با ارائه آثاری بسیار متفاوت که تا آن زمان مشابه اش را در بازار موسیقی نشنیده بودیم، توانست به محبوبیت بالایی دست یابد و بدون استثنا در هر مجله و سایت موسیقی از او یاد می شد.
 «محمد علیزاده» پس از گذشت سال ها، هنوز خود را مدیون قطعه «جز تو» اش می داند، قطعه ای که بسیار به دل هواداران نشست، تا سرآغاز یک حمایت همه جانبه از سوی آنها باشد، حمایتی که همچنان ادامه دارد؛ چه در نظرسنجی های برنامه های تلویزیونی که علاوه بر کسب رتبه دوم تیتراژ «شهرباران» در نظرسنجی ماندگارترین تیتراژ تلویزیونی در برنامه ساعت ۲۵، در برنامه سه ستاره شبکه سه نیز، رتبه نخست برترین تیتراژ تلویزیونی در سال ۹۵ را برای تیتراژ سریال «برادر» به دست آورد. حمایت هواداران به اینجا ختم نمی شود و او رکورددار برگزاری کنسرت است و آلبوم «گفتم نرو» وی نیز جزو پرفروش ترین آلبوم ها می باشد.

«فرزاد فرزین»، با ارائه متفاوت ترین کنسرت در ایران، در این زمینه تنها با خودش رقابت می کند. پرفورمنس های جذاب همراه با ایده هایی نو در کنسرت فرزاد فرزین دیده می شود که برای همیشه کنسرت وی را با تازگی خاصی همراه می کند. او در اجراهای اخیر خود، پروژه های تری دی مپینگ را به زیبایی انجام داده است و در کنار  هزینه، حتی گاهی جان خود را به خطر می اندازد تا نمایشی زیبا و جذاب ارائه دهد. او نه تنها در عرصه موسیقی بلکه در عرصه سینما نیز فعالیت دارد و استقبال از بازی او در فیلم «عاشقانه» بیش از سایر بازی های وی بوده است و البته قطعاتی را نیز که برای این فیلم ساخته است، با استقبالی کم نظیر رو به رو شد.

«احسان خواجه امیری» نیز همچون گذشته روند خود را حفظ کرد و هرگز از بازار موسیقی عقب نیفتاده است؛ بلکه با ارائه آثاری موفق، نشان داده است که همگام با موسیقی روز، آثارش را با سبک و سیاق خود می سازد. او شناخت بسیار خوبی از هواداران خود و مخاطبان تیتراژ تلویزیونی دارد؛ چرا که نه تنها هواداران او، بلکه اکثریت مخاطبان تلویزیون نیز از تیتراژهای او استقبال کرده اند. او نیز توانست رتبه نخست را در نظرسنجی ماندگارترین موسیقی تیتراژ تلویزیون در برنامه ساعت ۲۵ را بدست آورد و در سال ۹۴ برای تیتراژ «ماه عسل» رتبه نخست و در سال ۹۵ برای تیتراژ سریال «هشت و نیم دقیقه» رتبه دوم را در برنامه سه ستاره کسب کند.

از بین دیگر خوانندگان موفق که توانسته اند محبوبیت خود را بیش از یک دهه حفظ کنند، می توان به «محسن یگانه» اشاره داشت، «محسن یگانه»، سال ها در سطح اول موسیقی پاپ ایران فعالیت دارد و در هر زمان، رو به جلو گام برداشته است و هر روز بر محبوبیتش افزوده می شود. او بی شک یکی از افتخارات موسیقی ایران است. یگانه، تا کنون کنسرت های متعدد و موفقی را در خارج از ایران برگزار کرده‌ است که با استقبال‌ گسترده‌ای نیز رو به رو شد. یکی از خبرساز ترین کنسرت های او، اجرایی کم نظیر در لس آنجلس بود که با وجود حاشیه سازی برخی رسانه های یهودی و درخواست شان از مردم برای تحریم این کنسرت، تمامی ۷۱۰۰ بلیت اجرای «یگانه» به فروش رفت تا وی رکورد خود را بهبود بخشد.
وی پیش از این در سال ۱۳۹۳ موفق شد ظرفیت ۷۱۰۰ نفری سالن نوکیای لس آنجلس را پر کند و تندیس مشاهیر سالن نوکیا را به دست آورد که با تکرار اجرای موفق خود در سالن نوکیا، تنها خواننده ایرانی است که توانست دوبار کنسرتش را با ظرفیت کامل در این مکان برگزار کند.

«محسن یگانه» همچنین موزیک ویدئوی «بهت قول میدم» را منتشر کرده است که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شد و اخیرا در فضای مجازی، جزء پربیننده ترین آثار موسیقی ایران است.

«سیروان خسروی» عموما در سکوت خبری، آثار خود را تولید می کند. بسیاری از کارشناسان موسیقی معتقدند آثار او حتی به سطح بین المللی بسیار نزدیک است و با ارائه موسیقی متفاوت، می تواند نماینده خوبی از موسیقی ایران باشد. سیروان بارها ثابت کرده است که نه تنها در سبک موسیقی، بلکه در اتفاقات مختلفی که در جامعه رخ می دهد، استراتژی خاص خود را دارد و به عقایدش پایبند است. فاصله انتشار تک قطعات این خواننده موفق، نسبتا زیاد است و برخلاف بسیاری از خوانندگان نسل جوان، او ترجیح می دهد که آثار خود را با فاصله زمانی مناسب تری روانه بازار موسیقی کند. از جمله آثار محبوب او که هنوز هم بسیار شنیده می شود، می توان به «بارون پاییزی» و «دوست دارم زندگی رو» اشاره کرد.

این خوانندگانِ با سابقه، از جمله هنرمندانی هستند که سال ها حضوری فعال داشته اند و موفق شدند مخاطبان خود را راضی نگه دارند و رمز ماندگاری را به خوبی فراگرفته اند.
اما اخیرا خوانندگان جوان دیگری نیز حضوری پررنگ و فعال در مارکت موسیقی دارند که با جذب تعداد زیادی از هواداران، نشان داده اند که موسیقی پاپ در حال پوست اندازی و تغییر نسل است؛ که از جمله آنان، می توان به «حامد همایون»، «اشوان»، «بهنام بانی»، «ماکان بند»، «هوروش بند»، «فریمن» و… اشاره داشت.
«حامد همایون» که بسیاری از وی به عنوان پدیده یاد می کنند؛ از خوانندگان نسل تازه موسیقی است که با آثار شاد و متفاوت خود، خیلی زود بر سر زبان ها افتاد و حال کمتر کسی هست که قطعه «مردم شهر» را نشنیده باشد. او در حال حاضر جزو خوانندگانی است که رکورد بیشترین تعداد کنسرت را در دست دارد و در تمامی شهرهای ایران، از او استقبال خوبی صورت گرفته است. «حامد همایون» در سال اخیر، کمتر روی استیج حاضر شده است تا تمرکز بیشتری روی تولید آلبوم جدید خود داشته باشد و پس از آن، تور کنسرت های خود را آغاز کند.

«اشوان» نیز خواننده جوان و موفقی است که بدون انتشار آلبوم و تنها با تک ترک هایی که در فضای مجازی منتشر کرده است، موفق شد چندین بار در تهران و حتی بسیاری از شهرستان ها کنسرت های موفقی را برگزار کند و در جشنواره های نوروزی عید در شهرهای مختلف حضوری پررنگ داشته باشد.  بسیاری نقطه عطف «اشوان» را انتشار قطعه «تنها شدم» می دانند؛ عاشقانه ای که بر دل بسیاری جوانان نشست و مخاطبان زیادی را جذب موسیقی اشوان کرد و باعث شناخته شدن اشوان در میان دوستداران موسیقی شد. او علاوه بر موسیقی متفاوت خود، در اجرای کنسرت هایش نیز تبحر خاصی دارد و بیننده را مبهوت اکت های خود می کند. 
اشوان یک خواننده شجاع و خلاق است که برای آن که به تکرار نیفتد، برای هر اثر، ایده ای نو در ذهن می پروراند و سعی دارد به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کند؛ وی به دور از هر گونه حواشی، همیشه سعی داشته است هواداران خود را غافلگیر کند و با اثری نو و متفاوت رضایت شان را جلب نماید.

«مسیح و آرش» گرچه سال ها فعالیت موسیقی دارند، اما از اخذ مجوز آثارشان مدت زمان زیادی نگذشته است. این دو خواننده جوان و پرطرفدار پس از سال ها فعالیت، به آرزوی دیرینه خود رسیدند و کنسرت خود را برگزار کردند. بلیت های کنسرت «مسیح و آرش» در کوتاه ترین زمان ممکن به فروش می رود تا نشان دهد هواداران این دو خواننده جوان، مدت ها است که منتظر دیدن آنها روی صحنه بوده اند. آثار محبوبی همچون «تو که نیستی پیشم»، «گلی»، «نالوطی» و…با استقبال بسیار خوبی از سوی هواداران برادران عدل پرور رو به رو شده است و یکی از موفقیت های این خوانندگان را می توان ساخت و تهیه تیتراژ «ماه عسل 97» دانست. خوانندگی تیتراژ برنامه پربیننده ماه عسل، اتفاق جذابی برای هر خواننده محسوب می شود به خصوص برای خوانندگان نسل تازه موسیقی پاپ که به دنبال نقاط عطف کاری و سکوی پرتابی مناسب هستند.

در میان خوانندگان جوان که در سال های اخیر به موفقیتی چشمگیر رسیده اند، بی شک باید به «بهنام بانی» هم اشاره کرد. خواننده ای که آغاز همکاری با حامد برادران را می توان شروع خوشبختی وی دانست؛ جایی که بالاخره پیشنهاد موسیقی «حامد برادران»، گره گشای آثار «بهنام بانی» شد و او را به چهره ای محبوب و دوست داشتنی در موسیقی ایران تبدیل کرد و از همان اولین کنسرت و فروش تمامی بلیت ها در کمتر از 5 دقیقه، هواداران مسئولیتی سنگین بر عهده «بهنام بانی» گذاشتند؛ حال دیگر فروش تمامی بلیت های کنسرت «بهنام بانی»، آن هم در مدت زمانی بسیار کوتاه، به یکی از طبیعی ترین اتفاقات موسیقی تبدیل شده است. گفتنی است «بهنام بانی» نیز، شانس خوانندگی تیتراژ ماه عسل را در سال 97 به دست آورد.

«هر بار این درو» اثری است که هر ایرانی دست کم چند بار آن را در خیابان نیز شنیده است؛ قطعه ای که باعث شناخته شدن اعضای محبوب ماکان بند شد و استقبالی کم نظیر، این گروه را شوکه کرد. گرچه تا کنون آثار محبوب بسیاری از سوی ماکان بند منتشر شده است؛ اما تکرار محبوبیت قطعه «هر بار این درو» رخ نداده و عموما آثار هیت که باعث شناخته شدن خوانندگان می شوند، غیر قابل تکرار هستند.

آثار «هوروش بند» با خوانندگی «مهدی دارابی» و تنظیم «مسعود جهانی»، با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شد و این گروه پرطرفدار با انتشار آثار متعدد، توانستند تور کنسرت های خود را نیز در شهرهای مختلف ایران برگزار کنند. هوروش بند با تولید آثاری همچون «به کی پز میدی»، «آخر منو به باد داد»، «یاد تو می افتم» و… توانست جایگاه بسیار خوبی در میان دوستداران موسیقی کسب کند.

«محسن ابراهیم زاده» در حالی که مدتی را بی سر و صدا به تولید آثار جدید می پرداخت، به مرور زمان سلیقه مخاطب خود را کشف کرد و توانست با ارائه قطعاتی جدید، افراد بسیار زیادی را جذب موسیقی خود کند. گرچه برخی در ابتدا معتقد بودند او موسیقی حامد همایون را الگوی خود قرار داده است؛ اما با گذشت زمان و تولید آثار بیشتری از سوی محسن ابراهیم زاده، سبک موسیقی او برای منتقدان نیز روشن شد. موسیقی او حال هوای خاص خودش را دارد و ابراهیم زاده سعی دارد تا با تولید آثاری متفاوت، مخاطبانش را راضی نگه دارد. او نشان داده که خواننده ای باهوش است و به درستی و طبق برنامه ریزی خاص، فعالیت های موسیقی خود را مدیریت می کند و در این موفقیت، هرگز نمی توان از تجربه و همکاری تهیه کننده کاربلد این خواننده جوان «مهدی کرد»، چشم پوشی کرد، او در بهترین زمان ممکن تور کنسرت های «محسن ابراهیم زاده» را آغاز کرد و ابراهیم زاده در بسیاری از شهرهای ایران در حالی روی صحنه رفت که بلیت کنسرت ها به زودی به فروش می رسید و برنامه تمدید می شد. این جوان خوش آتیه قطعا برای آینده خود برنامه ریزی دقیقی دارد که بی شک نام وی را بیشتر از این ها خواهیم شنید.

«شهاب مظفری» نیز از آن دسته خواننده های جوان است که ابتدا سبک موسیقی وی بسیار شبیه به محمد علیزاده بوده است اما رفته رفته این شباهت بسیار کمتر شده است و تنها جنس صدای آن ها شبیه به یکدیگر است. اکثر آثار مظفری، ابتدا فضایی غمگین و عاشقانه داشت اما در فصل جدید موسیقی وی، بیشتر شاهد آهنگ هایی شاد بوده ایم که با موفقیتی چشمگیر و مثال زدنی هم رو به رو شد و به راحتی توانست موجی از این جنس آثار خود را وارد موسیقی ایران کند، تا جایی که نه تنها برخی خواننده های جوان، بلکه بعضی از قدیمی تر ها نیز به تولید آثار شاد و ریتمیک رو آوردند و در برهه ای از زمان، بسیاری از آثار منتشر شده، مخاطبان موسیقی را به یاد قطعات «دلبری تو یکم کمترش کن» و «ما باحالیم» شهاب مظفری می انداخت.

نکته جالب توجه برای خوانندگان مطرح نسل جدید پاپ، این است که آنها با ارائه موسیقی متفاوت و جدا شدن از کلیشه ها است که توانسته اند نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کنند. اگرچه تاکنون خواننده های نسل قدیم بسیار قوی ظاهر شده اند و با رسیدن به ماندگاری، جایگاه خود را برای همیشه حفظ کرده اند؛ اما نسل جوان نیز توانسته است نظر بسیاری را به خود جلب کند و به جایگاه مناسبی در موسیقی دست یابد.

حال به نظر شما نبض بازار موسیقی پاپ به دست خوانندگان قدیمی تر خواهد بود یا جوانان مستعدی که نشان داده اند حرف های زیادی برای گفتن دارند؟