اخبار داغ :

واکنش خانه موسیقی ایران به تغییرات اخیر دفتر موسیقی ارشاد

خانه موسیقی ایران

موسیقی پارس: به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهای پایانی سال 96 با حکم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد، رییس دفتر موسیقی تغییر کرد و فرزاد طالبی جای خود را به علی ترابی داد. خانه موسیقی ایران به مدیریت حمیدرضا نوربخش در شماره آخر فصل‌نامه این نهاد، مطلبی را منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

«مهمترین دشمن آگاهی، جهل نیست، توهم دانایی است. (استیو هاوکینگ)

در واپسین روزهای اسفندماه و در آستانه سال نو اتفاقی ناخوشایند و بی‌سابقه در عرصه موسیقی کشور رخ داد که بسیار تأمل برانگیز و درس‌آموز بود. قضیه از این قرار بود که عده‌ای از هنرمندان نام آشنا طی نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد ضمن ابراز خرسندی از عملکرد فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی خواستار ابقای ایشان در همان جایگاه شدند، متعاقب آن درخواست، عده‌ای در اقدامی مشابه از وزیر ارشاد درخواست کردند تا علی ترابی را به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی برگزیند. با این مقدمه اشاره به چند نکته شاید خالی از فایده نباشد.

1- نامه درخواست ابقای فرزاد طالبی بدون بدخواهی و ذکر نکته‌ای منفی و صرفاً در تائید عملکرد مدیرکل دفتر موسیقی بود و لذا می‌توانست بدون حاشیه و بازتاب منفی واکاوی شود.

2- متن دوم که درخواست از وزیر ارشاد برای انتصاب علی ترابی بود ضمن تائید و رضایت از عملکرد فرزاد طالبی، به انتقاد از سه دوره اخیر جشنواره فجر پرداخته بود در صورتی که آن انتقادات خارج از موضوع و بی‌ارتباط با درخواست تغییر مدیریت بود و جالب‌تر اینکه اکثریت امضاءکنندگان اگر نه در سه دوره مزبور بلکه حداقل در یکی دو دوره همان جشنواره مشارکت داشتند!

3- چند نفر از امضاءکنندگان هر دو متن پس از انتشار تکذیبیه صادر کردند که به دور از اخلاق و عملی ناپسند است که بدون رضایت شخص یا اشخاصی نام آنها در پای نامه و درخواستی ثبت شده و زشت‌تر از آن تغییر متن پس از اخذ امضاء است که برخی پس از تغییر متن امضایی خود را پس گرفتند.

4- اتفاق جالب‌تر بعد از انتشار این دو متن نامه سرگشاده دو نفر دیگر از هنرمندان در حمایت از علی ترابی و درخواست انتصاب ایشان به سمت مدیرکلی دفتر موسیقی بود. اول اینکه مخاطب این نامه نه وزیر ارشاد بلکه اهالی موسیقی بودند و دوم اینکه در همین نامه از عملکرد فرزاد طالبی هم ابراز رضایت شده بود! حالا اهالی موسیقی چگونه می‌توانند ضمن خرسندی از مدیر فعلی، علی ترابی را منصوب کنند بماند…

5- فرض کنید چند نفر دیگر نامه مشابهی چون نامه آن دو هنرمند بنویسند و هر یک مدیری را پیشنهاد بدهند در این میانه تکلیف وزیر ارشاد چیست؟

6- پر  واضح است که گزینه‌های مدیرکلی دفتر موسیقی علی‌القائده باید در دایره مدیریت ارشد وزارت ارشاد مطرح باشد حال چگونه یک گزینه مورد نظر سر از رسانه‌ها در آورده و مورد حمایت و یارکشی شده سئوال قابل تأملی است که باید بررسی و آسیب‌شناسی شود.

7- داود گنجه‌ای، قائم مقام خانه موسیقی در مصاحبه‌ای رسماً اعلام کرد خانه موسیقی در این کارزار بی‌طرف است و بیشتر دنبال تعامل با مدیران ارشاد است قطعاً اگر مدیران ارشاد، قبل از این غائله خانه موسیقی را فعالانه مشارکت داده و طرف مشورت قرار می‌دادند شاید این ماجرا مسیر آرام‌تری را طی می کرد.

8- همه این نکات نشانگر این موضوع است که مدیریت هنری کاری بس خطیر و ظریف است و در صورت کمترین اهمال و کم‌توجهی می‌تواند شیرازه کار را از هم بدراند و تخم نفاق و افتراق را بپراکند.

9- هر دو مدیر مذکور، فرزاد طالبی و علی ترابی از مدیران خوب، توانمند و خوشنام در بین اهالی موسیقی هستند ولی متاسفانه به خاطر کم دقتی و بی‌توجهی به حساسیت‌های موجود و برخی اقدامات تخریبی فضایی پیش آمد که دود آن به چشم همه‌ی فعالان و هنرمندان و همچنین مدیریت و مسئولان ارشاد از جمله این دو رفت.

10- این اتفاق تلخ باید درس و تجربه‌ای باشد برای همه، بویژه برای مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی تا از این پس با دقت لازم از بروز چنین مسائلی پیشگیری کنند وگرنه ایجاد فضای دوقطبی و در شرایطی که هزاران مشکل و مانع بر سر راه فعالیت‌های اهالی موسیقی و خلاقیت‌های آنها وجود دارد این مسائل چون سمی مهلک موجبات دشمنی و خصومت بیشتر بین آنها می‌شود. امید داریم با درایت و مدیریت بهتر دیگر شاهد این اتفاقات ناخوشایند نباشیم.»

به گزارش فارس، خانه موسیقی ایران درحالی سعی کرد نشان دهد در ماجرای انتخاب مدیر دفتر موسیقی ایران دخالتی نداشته که بنابر برخی شنیده‌ها حمیدرضا نوربخش مدیرعامل این نهاد برای ابقای فرزاد طالبی رایزنی‌هایی را با مدیران بالادستی انجام داده و حتی جلسه‌ای غیر رسمی نیز با وزیر ارشاد در این باره داشته است.