اخبار داغ :

کودک برهنه آلبوم ‘بی‌خیال’ از گروه نیروانا شکایت کرد

شکایت علیه گروه مشهور

اسپنسر الدن، مردی که در کودکی عکس او روی جلد آلبوم معروف گروه نیروانا منتشر شده بود، از این گروه به خاطر انتشار عکس لختش شکایت کرده است.

حدود ۳۰ سال پیش عکس برهنه اسپنسر الدن در حالی که در چهارماهگی در استخر به سوی اسکناس یک دلاری شنا می‌کرد، روی جلد دومین آلبوم نیروانا به نام بی‌خیال یا “نور مایند” منتشر شد.

او که حالا سی ساله است می‌گوید پدر و مادرش آن زمان برگه‌‌ای را امضا نکردند که به نیروانا اجازه بدهد عکس او روی جلد آلبوم منتشر شود.

شکایت مطرح شده

در شکایت حقوقی که در کالیفرنیا تنظیم شده، آمده “این عکس‌ها قسمت‌ حساس بدن اسپنسر و آلت جنسی او را زمانی که نوزاد بوده به نمایش گذاشته است.”

در قانون آمریکا تصاویر کودکان که حالت‌ جنسی ندارد، پورنوگرافی کودک محسوب نمی‌شود.

با این حال رابرت لوییس، وکیل آقای الدن گفته تصویر اسکناس یک دلاری بر قلاب ماهی‌گیری که بعدا در طرح گنجانده شده، این موضوع را تداعی می‌کند که کودک به مثابه “یک کارگر جنسی ” است.

در این شکایت همچنین ادعا شده که نیروانا قول داده بود که آلت جنسی کودک را بپوشاند، اما بعدا از این کار خودداری کرده است.

آقای الدن ادعا کرده که این تصویر بر روی آلبوم نیروانا باعث صدمه روحی و جسمی و تحصیلی به او شده و لطمه‌های جبران‌ناپذیری زده است از جمله “استرس فوق‌العاده و دائمی ” که به او وارد شده است.

او از هر کدام از ۱۵ بازمانده گروه نیروانا خواستار ۱۵۰ هزار دلار غرامت شده است.

اسپنسر الدن از زمان نوجوانی خودش بارها این تصویر را در سنین مختلف و در سالگرد ۱۰، ۲۰ و ۲۵ سالگی آلبوم بازسازی کرده در حالی که مایوی شنا بر تن داشته است.

بنا به مجله تایم

با این حال یک بار در سال ۲۰۱۶ به مجله تایم گفت به تدریج با گذر سال‌ها نسبت به عکس احساس بدی پیدا کرده است: “تا به خودم آمدم دیدم بخشی از این پروژه عظیم هستم. در حالی که سخت بود فکر کنی معروف شده‌ای برای هیچ. ”

او می‌گوید وقتی می‌شنود که چقدر پول از این آلبوم به دست آمده آشفته می‌شود که خودش سهمی نداشته است. او می‌گوید موقع بازی بیس‌بال به این فکر می‌کرده که همه آلت تناسلی او را دیده‌اند و به این فکر کرده که بخشی از حقوق انسانی او زیر پا گذاشته شده است.

با این حال او در مصاحبه دیگری به نشریه نیویورک پست گفته که موقع بازسازی به عکاس گفته “بیا لخت عکس بگیریم ” و عکاس مخالفت کرده است.

این آلبوم پس از اولین قرارداد گروه نیروانا با یک شرکت بزرگ تولید موسیقی به نام شرکت دی جی سی رکورد روز ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۱ منتشر شد. ترانه‌های این آلبوم مثل “بوی روحیه نوجوان را می‌دهد”، “شکوفایی” و “همانطور که هستی بیا” به گروه نیروانا و کرت کوبین خواننده آن شهرت جهانی دادند.

اولین نسخه این آلبوم با ۵۰ هزار تیراژ یکباره فروخته و کمیاب شد. در سراسر جهان این آلبوم ۳۰ میلیون نسخه فروخت.

سال ۲۰۰۸ ریک پدر اسپنسر به ان‌پی‌آر، رادیویی در آمریکا گفت که سال ۱۹۹۱ کرک ودل، عکاس پروژه نیروانا که دوست آنها بوده، به او ۲۰۰ هزار دلار برای عکاسی از پسرش پیشنهاد داده است.