اخبار داغ :

«شب باران عشق» چشم آذر و خاطره بازی با قطعات قدیمی

موسیقی پارس:  شب گذشته دومین شب کنسرت «شب باران عشق» ناصر چشم آذر با رهبری ارکستر فرهاد هراتی به اجرا در آمد. این کنسرت ترکیبی بود از موسیقی های بی کلام آلبوم «باران عشق»، موسیقی فیلم های «خواهران غریب»، «هامون»،«قصه های مجید»، «اجاره نشین ها»، «تاراج»، «قارچ سمی» و … که همراه با ارکستر اجرا شد. در این شب چهره هایی چون کیومرث پوراحمد، محمدعلی بهمنی، منوچهر اسماعیلی، جلال مقامی، منوچهر والی زاده، حامی، بابک صحرایی و … حضور داشتند.

 

اجرای قطعاتی در زنده کردن خاطره ها و سفر به 22 سال قبل
بخش آغازین کنسرت اجرای چهار قطعه از  موسیقی و ترانه فیلم «خواهران غریب» بود که با همراهی گروه کر کودک و نوجوانان نامیرا اجرا شد. «بازآمد بوی ماه مدرسه»، «مادر من» «باز باران با ترانه» و … قطعات خاطره انگیزی بود که حس زیبایی را از همان ابتدا به مخاطب منتقل می کرد. ناصر چشم آذر در این بخش یادی از خسرو شکیبایی کرد وبا در دست گرفتن ساز آکاردئون خود قطعه ای را در ادای احترامی به این هنرمند اجرا کرد و گفت: می خواهم یادی کنم از کسی که می دانم شما بیشتر از من دوستش دارید و من خاطرات زیبای زیادی با او داشتم، خسرو شکیبایی دوست داشتنی…
وی پس از اجرای قطعه زیبای خود با آکاردئون، اظهار کرد: گله می کنم از خودم که باید شاعران چهار کاری که اجرا شد را معرفی می کردم. تشکر می کنم از کیومرث پوراحمد، محمد علی بهمنی، گلچین گیلانی، نظامی گنجوی و قیصر امین پور. حالا می رویم سراغ خاطراتمان، می خواهم چشمان تان را ببندید و بازگردیم به 22 سال پیش…

 

خدایا می شود بارانی ببارد که همه زیر آن عاشق هم شوند
گروه کر نامیرا از روی سن پایین آمدند و بخش زیبا و پرخاطره اجرای موسیقی بی کلام آلبوم «باران عشق» با ایجاد یک فضای آرامش بخش و نوستالوژیک آغاز شد. نوای پیانو ناصر چشم آذر همراه با طنین صدای موج، دریا و صخره ها در سالن پیچید و پس از آن گروه ارکستر نیز با چوب رهبری فرهاد هراتی این قطعه را همراهی کردند.
چشم آذر پس از اجرای اولین قطعه این بخش، گفت: این کار که شنیدید«باران عشق» نام داشت. من در مورد این قطعه خیلی در ذهنم واقع گرا عمل نکرده بودم و همیشه می گفتم خدایا می شود بارانی ببارد که همه زیر آن عاشق هم شوند و حالا امیدوارم با اجرای این قطعه این اتفاق بیفتد. قطعه بعدی «انتظار» است، انتظاری که همه بشر منتظر رسیدن به آن مدینه فاضله هستند، نه امروز که حرف از توپ و تانک و انرژی هسته ای ست.
این قطعه نیز به زیبایی هرچه تمام تر با رقص انگشتان ناصر چشم آذر بر روی پیانو به اجرا در آمد و سفر به گذشته و گره خوردن به خاطرات و سال های دور را برای مخاطب ممکن می کرد.

 

«شور عشق» و اشاره به کودکان گرسنه دنیا
خالق آلبوم «باران عشق» گفت: امشب سورپرایزهای زیادی برایتان داریم. قطعه بعدی «شور عشق» نام دارد که اشاره ام به بچه های گرسنه دنیاست که دعا کنیم دست های نیک و خیر انسان های نیکوکار روز به روز بیشتر شود. «شور عشق» را بشنوید با پرندگانی که تبدیل به ساز می شوند و برای شما نغمه می زنند. این را تقدیم می کنم به سایه محبت های شما چراکه اندازه محبت تان نیست.
این قطعه اجرا شد و چشم آذر پس از اجرای این قطعه درگذشت محمدعلی اینانلو را تسلیت گفت و بیان کرد: روحشان شاد، انشاالله که هیچ کس دوری نبیند، خیلی سخت است. در این بخش با اجازه بزرگان استاد محمدعلی بهمنی و دیگر عزیزان از استاد صداپیشگان منوچهر اسماعیلی و جلال مقامی که حتما همه شما فیلم دنیا اسباب بازی را دیدید و استاد منوچهر والی زاده دعوت می کنم به روی سن بیایند.
اسماعیلی گفت: موسیقی منوچهر چشم آذر و همکاران عزیزشان این شب به یادماندنی را برای ما به وجود آورد. اول با قطعه به یادماندنی «مادر» ما را برد به آنجایی که مهر مادر هست. آنهایی که مادر دارند قدرشان را بدانند و بدانند که مادر از همه چیز خود برای فرزندش می گذرد و من اولین دیالوگی که برای آزمایش صدا دادم یک دیالوگ دکلمه وار برای ماد ربود. انشاالله مادرانتان را از دست ندهید و خدا حفظشان کند.

 

مقامی: یاد باد آن روزگاران یاد باد…
جلال مقامی نیز به سخنرانی در این شب اجرای خاطره انگیز و نوستالوژیک پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم که در جمع شما هنردوستان هستم و امیدوارم همیشه با موسیقی و آهنگ زندگی کنید و همچنین با لطافتی که در پنجه این بزرگان است. حادثه ای برای من رخ داده بود که صدای من را دچار مشکل کرد که خدارو شکر در حال بهبود است. این قطعاتی که ناصر عزیز و دوستانش اجرا کردند برای ما نوستالوژی داشت و ما را به 20 – 30 سال پیش می برد، یاد باد آن روزگاران یاد باد.

 

والی زاده: باران عشق که می بارد چتر برندار…
منوچهر والی زاده نیز با به یاد انداختن صدای (لوک بی باک) گفت: عشق را باور کن، باور عشق همیشه زیباست، باران عشق که می بارد چتری برندار بگذار خیس خیس شویم. امشب زیر باران عشق ناصر چشم آذر می خواهیم خیس خیس شویم. از همه شما بسیار ممنون و سپاسگذارم که اینهمه نسبت به هنر لطف دارید و ثابت کرده اید که ایرانی هستید و موسیقی ایرانی را دوست دارید و اینهمه عشق می ورزید. ما ایران و ایرانیان را دوست داریم و ناصر چشم آذر و همکاران شان را بیشتر دوست داریم.
پس از صحبت های این صداپیشگان پیشکسوت چشم آذر از آن ها خواست چند دیالوگ معروف از کارهای شان را برای حاضران در سالن ادا کنند و اسماعیلی دیالوگی از فیلم «بن هور» مقامی دیالوگی از «شکوه علفزار» و دیالوگی از منوچهر والی زاده گفته شد و مورد تشویق و استقبال بسیار حاضران در سالن قرار گرفت.

 

از «تاراج» تا «قصه های مجید»
بخش بعدی کنسرت اجرای موسیقی فیلم های ساخته ناصر چشم آذر بود که با تشویق فرهاد هراتی رهبر ارکستر این بخش آغاز شد. موسیقی فیلم «تاراج» و پس از آن موسیقی فیلم «قارچ سمی» با یادی از مرحوم رسول ملاقلی پور اجرا شد. تکنوازی علی جعفری پویان در این قطعه مورد توجه قرار گرفت.
چشم آذر تصریح کرد: قطعه بعدی موسیقی فیلم «می خواهم زنده بمانم» یادگاری از زنده یاد ایرج قادری است که با نواختن استاد همایون رحیمیان که مایستر ارکستر نیز هستند، به گوشتان می رسد.
این قطعه نیز اجرا شد و چشم آذر پس از آن عنوان کرد: هرجا می رویم باز می رسیم به آقای پوراحمد و نوبت رسید به اجرای یکی از بهترین تولیدات صداوسیما «قصه های مجید»…

 

پوراحمد: همه ملت ایران می دانند موسیقی قصه های مجید کار ناصر چشم آذر است
این قطعه با نواختن آکاردئون آغاز شد و پس از اجرای آن کیومرث پوراحمد میکروفون را گرفته و در خصوص این کار گفت: سانسورچی ها همیشه یک قدم عقبند و عقب افتاده اند. آن زمان به من گفتند اسم ناصر چشم آذر در تیتراژ نباشد اما تمام ملت ایران می دانند که موسیقی قصه های مجید کار ناصر چشم آذر است.

 

چشم آذر گفت: حیفم آمد حالا که آکاردئون را برداشتم به یاد پدرم یک سه گاه آذربایجانی نزنم. 
قطعه کوتاه آذربایجانی با نوای آکاردئون طنین اجرا شد و پس از آن موسیقی فیلم «هامون» اثر داریوش مهرجویی، «خواب و بیدار» و «اجاره نشین ها» به اجرا درآمد.
این بخش نیز پایان گرفت و ناصر چشم آذر از حمیدرضا گلشن خواننده مهمان اجرای این شب و از شاگردان خود، دعوت کرد به گروه پیوسته و سه قطعه با کلام و شاد همراه با صدای این خواننده اجرا شود.
گلشن پیش از اجرای خود از اساتید خود محمد علی بهمنی و رضا مهدوی که هر دو در سالن حضور داشتند تشکر کرد و با معرفی قطعه ای که قرار است بخواند، اولین قطعه این بخش با عنوان «زائر» با شعری از محمد صالح اعلا به اجرا در آمد. قطعه بعدی «تو بگو» و قطعه بعد «عید شما مبارک» از قطعات شاد این کنسرت بود که با خوانندگی حمیدرضا گلشن به اجرا در آمد.

استقبال بی نظیر از اجرای قطعات قدیمی چون «هجرت»، «سوغاتی» و …
و اما در بخش پایانی تعدادی از قطعات قدیمی به صورت بی کلام اجرا شد. قطعاتی چون «هجرت»، «خلوت»، «سوغاتی» و «باران عشق» که بسیار مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.
هراتی رهبر ارکستر پیش از اجرای این بخش گفت: بازتاب اندیشه یک آهنگساز همیشه توسط عزیزانی تبحر پیدا می کند که این قطعات را می نوازند در ارکستر ما اغلب بچه های جوان در کنار هم جمع شده اند و با شرایط سختی کار کرده اند. من از شما خواهش می کنم که امشب برای این ارکستر و تمامی عزیزانی که در آن هستند دستی بزنید که خستگی این سال ها از روی دوششان برداشته شود.
قطعات این بخش مورد توجه قرار گرفت و صدای حاضران در سالن در همراهی با قطعات بیش از نوای سازها به گوش می رسید. با درخواست دوباره قطعه «سوغاتی» برای بار دیگر به اجرا در آمد و این شب خاطره انگیز پایان گرفت.

در ادامه عکس های «نفیسه جعفر آبادی» را از این کنسرت مشاهده می کنید:

منبع گزارش متنی: پانا