اخبار داغ :

اعتراضی به رفع ممنوع الکاری هنرمندان نداریم/ چرا قانون نباید به صورت یکسان اجرا شود؟

موسیقی پارس – هاتف حسینی: محمد حاتم پور مدیر شرکت فرهنگی هنری «آوای فروهر» در گفتو‌گو با خبرگزاری فارس در خصوص عدم صدور مجوز کنسرت‌های برخی خواننده‌های پاپ، گفت: «طی سال‌های اخیر و با روی کار آمدن دولت آقای روحانی در بسیاری از موارد اعتدال به کشور ما بازگشت، در حوزه موسیقی نیز با حضور آقای مرادخانی بسیاری از رفتارهای قهری و حذفی کنار رفت. از آقای جنتی برای این موضع گیری و حمایت از موسیقی بسیار سپاسگزاریم و سالار عقیلی همانند تمام هنرمندان برای ما و جامعه با ارزش و قابل احترام هستند. اما نکته اصلی اینجاست که این حمایت‌ها چرا از دیگر هنرمندان انجام نمی‌شود؟ آقای جنتی از همان روز اول گفتند یکی از برنامه‌هایشان رفع ممنوع الکاری استاد شجریان است ولی چرا این اتفاق رخ نداد؟ و چرا سالار عقیلی تنها چند روز پس از عبور از خط قرمزها، خیلی زود به جشنواره موسیقی بازگشت؟»

وی افزود: «چندین خواننده پاپ داریم که برای فرضیه همکاری با سایت های غیر قانونی (رادیو جوان) ممنوع الکار هستند. در یک دوره‌ای تمام خواننده‌ها، اعم از پاپ، سنتی، کلاسیک و تلفیقی با این سایت همکاری کردند چون ممنوعیتی به آن‌ها ابلاغ نشده بود. یک سال است که به صورت شفاهی اعلام شده با این سایت همکاری نشود. ما ای میل زدیم که کارها را از روی سایت حذف کنند ولی آن‌ها لجبازی کردند و کار به شکایت و حتی وکیل گرفتن رسید که متاسفانه تا این لحظه نتیجه‌ای نداشته است. نمونه این لجبازی را هم اکنون می‌توانید با مراجعه به این سایت مشاهده کنید که تمام کارهای مجاز را بدون اجازه صاحب اثر روی سایت قرار می‌دهند.»

مدیر شرکت فرهنگی هنری «آوای فروهر» ادامه داد: «از مهر ماه تا الان چند خواننده ما ممنوع الکار هستند، آن هم فقط به خاطر این فرضیه که با آن سایت همکاری داشته اند. اما ما بیش از یک سال است که نه تنها با آن سایت هیچ همکاری‌ای نداریم، بلکه بارها سر حذف نکردن قطعات با این سایت وارد مباحثه شده‌ایم. بگذارید من یک مثال برای روشن تر شدن قضیه بزنم. عبور از چراغ قرمز ممنوع است و کسی که قانون را رعایت نکند باید بهای آن را بپردازد. منِ نوعی که چراغ قرمز را رد می‌کنم باید جریمه شوم ولی وقتی یک شخص باتجربه از آن عبور می‌کند با مصامحه مامور قانون از مجازات تبرئه می‌شود، خب این حق طبیعی من است که به آن اعتراض کنم.»

این تهیه کننده موسیقی تصریح کرد: «تبعیض‌های بین موسیقی سنتی و پاپ به همین‌جا ختم نمی‌شود،. حتی برای کنسرت در خارج از کشور چرا خواننده‌های سنتی نیاز به مجوز ندارند و خواننده‌های پاپ باید مدت‌ها دنبال گرفتن مجوز باشند. همین کنسرت‌های خارجی سالار عقیلی آیا مجوز داشت؟ چرا قانون نباید در ارتباط با همه به صورت یکسان اجرا شود. اگر  کلیپ خواننده‌ پاپ در شبکه های ماهواره ای پخش می شد، یا با شبکه‌های ماهواره‌ای مصاحبه می کرد، من حاضرم تعهد بدهم که آن خواننده تا آخر عمرش ممنوع الکار می شد. اگر مصاحبه فرهنگی مجاز است، این اجازه را بدهند که خواننده های پاپ هم با رسانه های خارجی مصاحبه و بدون اجازه در اروپا کنسرت برگزار کنند.»

حاتم‌پورر در پایان گفت: «ما برای رفع ممنوع الکاری خواننده‌هایمان به وزیر محترم ارشاد نامه نوشتیم و حتی به بهارستان و مقامات بالاتر نیز مراجعه کردیم. در مورد زانیار خسروی حدود 2 ماه پیش به آقای جنتی نامه ای نوشتیم که فکر می کنم تا الان قطعاً خوانده‌اند. ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم با مساعدت مسئولان به نتیجه برسیم. من در آخر می‌خواهم دوباره تاکید کنم از حمایت آقای جنتی بسیار سپاسگزاریم ولی کاش این حمایت از خواننده‌هایی که 4 ماه است ممنوع الکار شده اند، هم انجام شود. اگر قرار است کسی مجازات شود باید همه متخلفان مجازات شوند. آن سایت غیر مجاز را باز کنید و هر خواننده‌ای که اسمی در سایت دارد را ممنوع الکار کنند. آن موقع تمام خواننده‌های داخل از جمله پاپ، کلاسیک، تلفیقی و سنتی باید ممنوع الکار شوند. ما اعتراضی به رفع ممنوع الکاری هنرمندان نداریم، بلکه از این قضیه تمام و کمال حمایت هم می کنیم، ولی این حکم چنان است که کچ دار و مریز!»

منبع: خبرگزاری فارس