اخبار داغ :

کلید روحانی نیز مشکلات موسیقی را حل نکرد

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: صبح امروز نشست خبری کنسرت «حسین علیزاده» و گروه هم آوایان به خوانندگی «محمد معمتدی» باحضور «حسین علیزاده»، «محمد معتمدی»، «محمدحسین توتونچیان» و «علی بوستان» در تالار وحدت برگزار شد.

 

حسین علیزاده – آهنگساز

 

تور شهرستان ها را ما دو سال پیش آغاز کردیم و در شهرهای کوچک نیز کنسرت برگزار کردیم که این اتفاق باعث این شد که تعجب همه برانگیخته شود.

 

متاسفم که باید بگویم حتی کلید روحانی نیز مشکلات موسیقی را حل نکرد و می بینیم که در شهرستان ها هنوز که هنوز است محدودیت هایی وجود دارد. اما با همین محدودیت ها ما کنسرت هایمان را برگزار کردیم. این سفرها باعث شد ما مقدار زیادی از هنرمندان جوان را کشف کنیم و باعث و بانی این بودیم که جوان ها در تهران و در جشنواره جوان حاضر شوند.

 

ملت واژه بزرگی است و باید به آن احترام گذاشت به همین خاطر بدون هیچ حمایت دولتی ما به روی صحنه می رویم تا بتوانیم در دنیا سرمان را بالا بگیریم.

 

اگر قانون تایین بکند هیچ موسیقیدانی نمی تواند از خانه اش بیرون بیاید آن وقت این قانون است و احترام به آن واجب است اما می بینیم که قانون هیچ محدودیتی برای موسیقی لحاظ نکرده و یکسری سلایق شخصی باعث شده که روح و روان هنرمندان جوان ما خدشه دار شود.

 

خوشبختانه برعکس چیزی که در بوق و کرنا می بینیم کسانی هستند که در شهرستان ها موسیقی واقعی کار می کنند. این سفرها نتیجه خوبی برای ما داشت و باعث شد که با علاقه مندان بسیاری ارتباط برقرار کنیم و ثابت کردیم موسیقی آن چیزی نیست که در رادیو و تلویزیون پخش می شود. متاسفانه هیچ دولتی رفتاری که دولت ایران با موسیقی دارد را ندارد.

 

من حسین علیزاده در بازار تهران متولد شدم و از همان سنین کودکی موسیقی را آغاز کردم و در محضر بزرگترین اساتید موسیقی آموزش دیده ام. من از روی خوشحالی این حرف ها را می زنم  و خوشحالم که با کمک دوستان خودم در موسیقی ایران فعالیت می کنیم. این مقدمه ای بود که از طرف خودم درباره نسل جوان باید عنوان می کردم.

 

فرهنگ ایران در دنیا زبانزد و آغشته با ادبیات و شعر است. «پرویز کیمیاوی» در این باره فیلمی ساخت که متاسفانه اکران نشد و درباره ارتباط مردم با ادبیات در آن فیلم صحبت شد. کهن ترین تاریخچه در کنار ادبیات ما موسیقی است که تاریخ صوتی ما محسوب می شود و می بینیم که موسیقی نقش مهمی در ابراز مشکلات جامعه داشته است.

 

در جامعه ما طنز نقش مهمی دارد و مردم مشکلات سیاسی خود را از این طریق ابراز می کنند و جز ملت هایی هستیم که در آن طنز کاملا جاری است. موسیقی مردمی یکی از مهم ترین ارکان موسیقی ایران بوده که بار محتوایی آن از موسیقی جدی بیشتر است.

 

بحرطویل اشعاری است که اوزان طولانی تری دارد. یکی از فرم های است که هم در ادبیات و هم در موسیقی نقش دارد.

 

انگیزه من از استفاده بحرطویل در این کنسرت این است، موسیقی در ایران شکل های خاصی پیدا کرده و با آمدن نسل جدید معلوم است که آمال و آرزوهایشان این است که موسیقی را ارتقا دهند و جهانی کنند ولی این جوان ها یک مشکلی دارند و آن هم این است که با نسل قبل ارتباط پیدا نکردند تا امانت نسل قبل را ارتقا دهند.

 

ایران در حوزه موسیقی 6 ماه تعطیل است و وقتی شرایط وبوجود می آید که اجرایی به روی صحنه برود تعداد کنسرت ها در تهران و شهرستان ها چند برابر می شود و دوستان سرشان شلوغ می شود.

 

با بعضی از اجراها، موسیقی ها و افراد باید با فکر منزه کار کرد. همه ی هنرمندان دنیا می گویند وقتی کسی کاری می کند واقعا قادر به انجام کار دیگری نیست و من توصیه ام به همه ی هنرمندان این است که یک لیست تهیه نفرمایند و بعضی از کارها ضربدر بزنند. اگر شما احترام زیادی برای حسین علیزاده قائل نیستید، حسین علیزاده برای خودش این احترام را قائل است به همین خاطر وقتی که ترافیک کاری «علیرضا قربانی» را دیدم تصمیم گرفتم این همکاری را به زمان دیگری موکول کنم.

 

من 2 سال است که به خانه موسیقی نرفتم و خودم را نه عضو شورای عالی و نه عضو خانه موسیقی نمی دانم. من ترجیح دادم که با این شرایط و جوی که وجود داشت از خانه موسیقی بیرون بیایم به هر حال بخشی از کار من جنبه ی حسی و عاطفی دارد. یک جایی است که شما می دانید با موضع گیری و حرف تان مسئله را عوض می کنید و من هم دوست نداشتم که با افراد با موضع ضعف وارد شود.

 

جشنواره موسیقی جوان مسیر سالم و خوبی را طی می کند. وقتی که اعلام شد «داریوش طلایی» نمی تواند در این جشنواره باشد «هومان اسعدی» «دارویش پیرنیاکان» را پیشنهاد داد من گفتم با مشکلاتی که خانه موسیقی دارد اگر یکی از اعضا خانه موسیقی را بگذاریم باز مسئله بحث برانگیز می شود. اسعدی در جواب گفت اگر یک اتفاقی افتاده و حکمی صادر شده در بقیه جاها آقای پیرنیاکان مقصر نیست و این بخش انسانی و هنری وی را نباید فراموش کنیم. با این حرف گفتم حتما باید پیرنیاکان در این جشنواره باشد.

 

من خانه موسیقی را نرم ترک کردم. خانه موسیقی خانه ای بود که ما تشکیل دادیم اما وقتی که همه چیز دولتی است نیاز است که بعضی چیزها به بخش خصوصی واگذار شود و حالا یک واحد صنفی چون موسیقی اعضایش باید کسانی باشند که از دید احساسی و هنری نگاه می کنند و نه براساس مسائل اداری ما آن بخشی را که موسیقیدان هستیم را نباید فراموش کنیم. وقتی قرار است یک واحد صنفی مستقل باشد اعضایش نمی توانند در شورای ممیزی موسیقی حضور پیدا کنند و آقای مرادخانی نمی تواند حکم دهد که مدیرعامل خانه موسیقی مدیر جای دیگری باشد. چرا یک واحد صنفی مستقل همه ی اعضای تایین کننده اش شغل تایین کننده ای در واحد ممیزی موسیقی دارند.

 

هدف احیای فرم بحرطویل است و قطعات حالت کوچه بازاری ندارد و جنبه های هنری اش قوی تر است و در حالت مردمی بیشتر جنبه ی روشنفکری دارد.

 

موضوع تشکیل گروه هم آوایان از فیلم «دلشدگان» شروع شد و با «راز نو» ادامه پیدا کرد و تا به امروز از این شکل همیشه تقلید شده و راز هم آوایان نیز همین مسئله تقلید است. ما باید یک قالبی را برای یک نوع کار انتخاب کنیم. این یک فرم و قالبی است که من ساختم و براساس آن کارم را انجام داده ام و درباره ی مسئله ی تکرار، این تکرار از تقلید نیست و براساس ایده و تفکر خودم است.

 

عاشورپور 50 سال پیش فرم و فضایی را اجرا می کرد همان را امروز در موسیقی رپ می بینیم. در رپ چند نت است ولی در شعر تعداد زیادی نت برای اجرای آن استفاده می شود. این در همه ی فرهنگ ها و زبان های دنیا است. خود غربی ها بسیار از شرق برداشته اند ولی کسی به آن ها شرق زده نمی گوید. اگر ما فرهنگ را جهانی ببینیم متوجه می شویم فرهنگ به تکامل جهان فکر می کند.

 

متاسفانه اجاره ی سالن در ایران با تبدیل ریالی آن خیلی گران تر از سالن ها در برلین، کلن و کشورهای دیگر است.

 

من تمام حرفم در طول این 3سال 7 این بوده که اگر قرار است 10 روز به موسیقی احترام گذاشته شود من این ده روز را به رسمیت نمی شناسم. من به عنوان یک مسئول در موسیقی می گویم موسیقی در 365 روز نمی تواند فقط 10 روز محترم شمرده شود. من از این موضع به جشنواره موسیقی فجر نگاه می کنم به همین خاطر در این جشنواره حضور پیدا نخواهم کرد.

 

محمد معتمدی – خواننده

 

اولین باری که جناب استاد علیزاده را از نزدیک دیدم به حدود 14 سال پیش و بانک تجارت شعبه توانیر بازمی گردد و هرکاری کردم خدمت ایشان سلامی بکنم روم نشد و کارم را فراموش کردم و دنبال ایشان راه افتادم تا اینکه سوار ماشین شدند و رفتند و هیچ تصویری نداشتم که روزی خدمت ایشان و در کنارشان حضور خواهم داشت.

 

جز افتخارات زندگی هنری من این است که خدمت ایشان باشم. خواندن بحرطویل آن هم با موسیقی سخت و نفس گیر است ولی بسیار تجربه شیرین و لذت بخشی خواهد بود.

 

در مجموع بها بلیط کنسرت ها 70 درصد هزینه برگزاری کنسرت است و اگر کنسرت رایگان برگزار شود مخاطب بازهم باید هزینه 70 درصدی پول سالن را پرداخت کند.

 

منبع: اختصاصی موسیقی پارس