اخبار داغ :

«فرامرز فرمانی»: همه دوست دارند طراحی ها خاص خودشان باشد

موسیقی پارس: پوشش هنرمندان امر مهمی است که امروزه اکثر خوانندگان نیز برای آن اهمیت ویژه ای قائل هستند و عموما با مشاوره و مراجعه به یک طراح لباس متخصص، استایل خود را انتخاب می کنند. یکی از با سابقه ترین طراحان لباس «فرامرز فرمانی» است که تجربه همکاری با خوانندگان مطرحی چون «همایون شجریان»، «محمد علیزاده»، «فرزاد فرزین»، «عماد طالب زاده» و … را در کارنامه دارد.
گفت و گویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
او در رابطه با آغاز فعالیت خود و همکاری با برخی خوانندگان مطرح گفت:
از ۲۷ سال پیش، وارد کار طراحی لباس شدم و حدودا پس از ۷ سال مجموعه خویش را تاسیس کردم؛ ۲٠ سال است که به عنوان «فرامرز فرمانی» فعالیت می کنم. همکاری ام با خوانندگان در ابتدا با «حمید نوربخش»، «همایون شجریان» و «کیهان کلهر» در حدود ۱۲ سال پیش رقم خورد و تاکنون نیز با خوانندگان سرشناسی چون «محمد علیزاده»، «فرزاد فرزین»، «عماد طالب زاده» و… همکاری داشته ام.
«فرمانی» در رابطه با چگونگی مراحل طراحی لباس و رسیدن به طرح نهایی گفت: طی صحبتی که انجام می دهیم، شناخت حاصل می شود و با توجه به حال و هوایی که خودشان دوست دارند، توضیحاتی را ارائه می دهم تا مورد تایید قرار گیرد. همه دوست دارند که طراحی ها خاص خودشان باشد. برای مثال دو خواننده فضای آثار و حتی درخواست شان هم اگر مشابه باشد، من باید پیشنهاد های متفاوتی ارائه دهم که لباس ها شبیه نشود. کسی که طراحی لباس انجام می دهد، باید بداند در عین تنوع، تجدد و حفظ شان، باید از تکرار پرهیز کرد.
وی در رابطه با درخواست بسیاری از خوانندگان برای همکاری مجدد و دلیل رضایت شان از طراحی لباس ها، بیان داشت:
زیرا من کاملا متوجه می شوم که آنها به دنبال چه طرحی هستند و کارشان را از لحاظ کیفی و همچنین طبق قول و توافق صورت گرفته، انجام می دهم؛ و اگر تغییر کوچکی نیز ایجاد کنم، در راستای طراحی بهتر است. این خوانندگان می دانند که چنین مشاوره و طراحی شاید در جای دیگری به آنها ارائه نشود.


وی در رابطه با استایل جدید «محمد علیزاده» و دور شدن از فضای کلاسیک کت و شلوار نیز گفت: کت و شلوار مخصوص پاییز و اوایل بهار است. طرح ما اندکی حالت کتی داشت. هدف ما طراحی یک لباس راحت تر بود؛ چون «محمد علیزاده» بسیار پرکار و رکوردار اجرای زنده است و انرژی زیادی برای اجرا می گذارد؛ بنابراین باید راحت باشد و لباس در این امر به وی کمک کند و دست و پا گیر نباشد، در حالی که کت با چنین مسائلی همراه است. بنابراین ما استایلی را انتخاب کردیم که علاوه بر شیک بودن و راحتی، نسبت به استایل های گذشته ایشان متفاوت باشد؛ این موضوع جزء قوانین معمولی طراحی لباس است که نباید مدام یک لباس تکرار شود و باید نوآوری وجود داشته باشد و همین روال را ادامه خواهیم داد.


در لباسی که برای «محمد علیزاده» طراحی کردیم، در آن سعی شده بود یقه، قرینگی کمی داشته باشد. «علیزاده» خود مایل بود تا استایل متفاوتی داشته باشد. مدتی باب شده است که اکثرا خوانندگان از کت و شلوار برای حضور در کنسرت ها استفاده می کنند و ما برای ارائه طرحی جدید، تغییراتی را در طراحی لباس ایجاد کردیم. لباس دیگری با همان حال و هوای استایل اخیر «محمد علیزاده» نیز طراحی کرده ایم که بعدا رونمایی می شود. در طراحی این لباس ها سادگی و زیبایی را لحاظ کرده ایم؛ این کاری است که عموما انجام نمی دهند و به دنبال طرح های پیچیده هستند. در این لباس ها از ترکیب رنگ سیاه و سفید استفاده کرده ایم و حتی به رنگ کفش ها و هماهنگی آن با لباس ها دقت شده است که از کفش سفید و همچنین کفش مشکی با کفی سفید استفاده کردیم.
این طراح لباس در ادامه در خصوص اینکه اکثر خوانندگان با صحبت و مشاوره با یک طراح لباس، استایل خود را انتخاب می کنند و ارزیابی خود از نحوه پوشش خوانندگان در روی صحنه بیان داشت: مشورت با یک طراح لباس کار درستی است و دیگر اتفاقی، یک لباس را نمی پوشند که این موضوع امر مثبتی است. اما از آنجایی که هر کس دنیای ذهن خود را دارد، بر اساس آن، پیشنهادی به کسی که سفارش داده است ارائه می دهد، که به سلیقه مربوط است؛ و من ترجیح می دهم که نظری در رابطه با آن ندهم، چون هر کس طراحی خاص خود را دارد و کسانی که با آن طرز فکر موافق هستند، به وی مراجعه می کنند. ممکن است اگر از من درخواست کنند هیچ گاه طرح آن فرد را برای شان پیشنهاد نکنم. برای مثال اگر از من بخواهند یک کت و شلوار کلاسیک طراحی کنم آن را طراحی نمی دانم، چون کلاسیک از نامش پیداست، تعریف مشخصی دارد و طراحی محسوب نمی شود و یک استایل است. به همین دلیل سمت طراحی این سبک ها نمی روم بلکه سبکی را انجام می دهم که در آن خلاقیتی از جانب خودم شکل گیرد.