اخبار داغ :

میدان آزادی با ریتم بندری «داماهی» به لرزه درآمد!

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: پنج‌شنبه و جمعه شب 19 و 20 شهریور ماه کنسرت گروه «داماهی» با حضور پر رنگ هنرمندان سینما و موسیقی در سالن برج آزادی برگزار شد.

 

برنامه با قطعه‌ جدیدی از گروه «داماهی» آغاز شد. این قطعه در آلبوم اول این گروه ارائه نشده بود. قطعه‌ای جنوبی به نام «برکت» که در شروع کنسرت، شور و حالی خاصی به وجود آورد. در میان قطعه «رضا کولغانی» خوانند این گروه به زبان جنوبی به مردم خوش آمد گفت و از آن ها خواست تا در اجرای قطعه او را همراهی کنند.

 

بعد از این شروع که مشارکت حاضران در برج آزادی را به همراه داشت، گروه داماهی قطعه «یار عزیز» را براساس ترانه‌ای از «ابراهیم منصفی» خواندند. پس از آن قطعه «محله خاموشان» را که ترانه‌ای فولک و قدیمی است را اجرا کردند. این ترانه متعلق به نَصرُک هنرمند موسیقی فولک دوران قاجار در جنوب است.

 

«رضا کولغانی» در ادامه توضیح داد: قدمت این ترانه فولک به بیش از 120 سال پیش باز می‌گردد.

 

در ادامه قطعه «ترنگ» اجرا شد. قطعه ای که ساز سیستانی ِ بِنجو آغازگرش بود. «رضا کولغانی» به این ساز که توسط «حمزه یگانه» نواخته می‌شد اشاره کرد و گفت نام دیگر این ساز «تَرنگ» است.

 

پس از اجرای قطعه «ترنگ» داماهی «سوگند» را براساس شعری از «ابراهیم منصفی» اجرا کرد. در میان این قطعه «مجید سالاری» به عنوان خواننده مهمان به گروه اضافه شد و با صدای خاص خود در میان این قطعه «شروه خوانی» کرد.

 

سالاری برای قطعه بعد که «گوشواره» نام داشت هم روی صحنه ماند. بخش اول کنسرت داماهی با اجرای قطعه بندری «لنج بیوه» به اتمام رسید. «لنج بیوه» یکی از قطعه‌های محبوب این گروه موسیقی است.

 

بخش دوم با تک نوازی گیتار «ابراهیم علوی» شروع شد در این قطعه «ابراهیم علوی» علاوه بر گیتار عود و گیتار آکوستیک نیز نواخت. در انتهای تک نوازی «ابراهیم علوی» قطعه «دخترک» اجرا شد که بشدت مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت. اجرای این قطعه به دلیل استقبال تماشاگران زمان زیادی طول کشید. تماشاگران ترجیع بند این قطعه را به مدت طولانی اجرا می‌کردند. وقتی قطعه به انتها رسید. پیش از اینکه داماهی قطعه دوم را آغاز کند، مخاطبان دوباره شروع به خواندن ترجیع بند بدون کلام قطعه کردند و گروه دوباره از میانه قطعه آن را اجرا کرد.

 

در ادامه قطعه «صندلی» بر اساس ترانه‌ای از «محمود طلوعی» اجرا شد، قطعه بعدی بر اساس ترانه دیگری از «ابراهیم منصفی» با عنوان «مردن مردانه» بود که توسط گروه داماهی اجرا شد.

 

«لَو رودخونه مینو» قطعه جدید دیگری از گروه «داماهی» بود که متعلق به آلبوم بعدی آن ها است. اما سومین قطعه جدید این اجرا «مِه حیرونم» نام داشت که «ابراهیم علوی» و «مجید سالاری» خوانندگان آن بودند. هر دو قطعه برگرفته از موسیقی فولک جنوب ایران است.

 

«گل بوته» و «سامبای بهار» قطعات پایانی این اجرا بودند. پس از پایان قطعه «گل بوته» و پیش از این که «سامبای بهار» اجرا شود، «دارا دارایی»، سرپرست گروه داماهی اعضا را معرفی کرد.

 

«دارا دارایی» گیتار باس و گیتار، «ابراهیم علوی» عود و گیتار، «حمزه یگانه» کیبورد و بنجو و «رضا کولغانی» خواننده اعضای اصلی این گروه بودند. «شایان فتحی» درامز، «همایون نصیری» پرکاشن و «مجید سالاری» خواننده هنرمندان دیگری بودن که این گروه را همراهی کردند.

 

از میان هنرمندانی که در این دو شب مخاطبان ویژه داماهی بودند می‌توان به «صابر ابر»، «نوید محمدزاده»، «فرزاد فخرالدینی»، «طناز طباطبایی»، «هومن سیدی»، «آرش مقدم»، اعضای گروه چارتار، اعضای گروه بمرانی، «فرشاد فزونی»، «امیر جدیدی»، «سعید چنگیزیان»، «مینا ساداتی» و «پیتر سلیمانی‌پور» اشاره کرد.

 

 

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس