اخبار داغ :

از همكاري با بزرگان موسیقی و ارکستر سازهای بادی گوتنبرگ تا يازدهمين حضور در جشنواره موسیقی فجر

موسيقي پارس: سي و سومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر با حضور گروه هاي مختلف از روز ٢٠ تا ٣٠  دي ماه برگزار مي گردد.
موسيقي پارس به يمن بر گزاري اين جشنواره به مصاحبه و گفت و گو با «احسان عبدي پور» سرپرست گروه موسيقي مقامي «سورنای» از استان لرستان پرداخته است.
«احسان عبدي پور» كه مدرك تحصيلي خود را در رشته موسيقي  از دانشگاه اصفهان دريافت كرده است؛ و در کارنامه او، همكاري با اركستر سازهاي بادي گوتنبرگ و مجيد درخشاني و بزرگان موسيقي و خواننده هاي مطرحي چون «اميد حاجيلي»، «پازل بند»، «داركوب» و «علي زند وكيلي» و گروههاي بين المللي به چشم می خورد؛ با گروه «سورنای» كه سرپرستي آن را بر عهده دارد؛ در جشنواره فجر هنرنمايي خواهد كرد.
مرد شماره يك سورناي ايران پيرامون تشكيل گروه خود گفت: بنده از اوايل دهه هشتاد با گروه هاي مختلف در جشنواره فجر حاضر بودم و سرپرستي گروه های گوناگونی را بر عهده داشتم؛ اين گروه تقريبا ساليان سال است كه تشكيل شده است و با نامهاي مختلفي نظير سوربانگ، راهو، و … در جشنواره هاي مختلف شركت كرده است.
وي در ادامه دليل انتخاب نام «سورنای» براي گروهش را ساز تخصصي اش بيان كرد.
«عبدي پور» در ادامه صحبت هايش سي وسومين دوره جشنواره فجر را یازدهمين حضورش در این جشنواره اعلام كرد و  اجراي رپرتوار موسيقي مقامي لرستان را برنامه و هدف  اصلي حضور گروه سورنای در جشنواره فجر دانست.
وي، محمود باجلاوند (نوازنده كمانچه و آواز خوان)،
داود رضايي (نوازنده كمانچه)، بابك پيماني (نوازنده كوبه اي)، ابوذر حسنوند (نوازنده سنتور) و اسفنديار قرباني (نوازنده تار) را شاكله اصلي گروه سورنای و محمد باجلاوند را مرجع موسيقي مقامي لرستان معرفي كرد.
او در پايان، در خصوص جشنواره فجر خاطر نشان كرد كه این جشنواره فرصت خوبي براي شناساندن موسيقي مقامي به مخاطبان است؛ ولي بهتر اين است كه عوامل و دست اندركاران برگزاري جشنواره موسيقي فجر به موسيقي مقامي و نواحي توجه بيشتري داشته باشند و با در اختيار قرار دادن امكانات بيشتر و بهتر، نظير سالن هاي بزرگ تر و با كيفيت تر، باعث ترويج هر چه بهتر اين نوع موسيقي در كشور شوند، كما اينكه كنسرت هاي پرشور گروه هاي مطرحي نظير تال لرستان و ليان بوشهر در طي روزهاي اخير، نشان از توجه بيش از پيش مردم به موسيقي مقامي دارد.
گفتني است اجراي گروه «سورنای» در روز ٢٣ دي در محل برج آزادي تهران برگزار ميگردد.

نویسنده:محمدجواد قجری