اخبار داغ :

«در انتها»، «لحظه‌ای از کوروش یغمایی» با سبک و سیاق «رد لاما»

موسیقی پارس – پویا عباسپور: بعد از گذشت تقريبا بيش از 40 سال رخدادي بي‌سابقه در زمينه موسيقي مدرن ايران افتاده و قرار است آلبومي جديد از گروه راك اروپايي «‌رد لاما» (‌Red Lama) همراه با انتشار ترانه‌اي با نام «لحظه‌اي از كوروش یغمایی» منتشر شود.

گروه راك (رد لاما) با الهام از فضاي ويژه ترانه قديمي «در انتها» از كوروش يغمايي و همچنين نواختن ملودي اورتور اين ترانه به شيوه و سبك خودشان، ترانه‌اي ديگر را با نام «‌لحظه‌اي از كوروش یغمایی» ‌پي‌ريزي و اجرا كرده‌اند كه بر اين پايه آلبوم جديد گروه «‌رد لاما» با ترانه‌اي به‌ نام «‌لحظه‌اي از كورش یغمایی» به‌زودي در جهان منتشر مي‌شود.

اين گروه راك اروپايي متشكل از شش نوازنده و آواز خوان بوده كه در دانمارك و نروژ مشغول فعاليت هستند، سبك و فرم موسيقي آنها «‌راك خيالي يا توهمي» (Psychedelic Rock) است.

گفتني است شعر ترانه «‌در انتها» از خيام (منجم و رياضيدان و شاعر بي‌همتاي ايران) است و در شمار نخستين آثار كوروش يغمايي قرار مي‌گيرد. در اين ترانه آهنگسازي و آرايش سازها برعهده كوروش يغمايي بوده است.

لازم به ذكر است كه اجرا و پخش ترانه «‌لحظه‌اي از كوروش یغمایی» در آلبوم گروه راك «رد لاما» (‌Red Lama‌) با كسب اجازه از سوي كوروش يغمايي است.

كوروش يغمايي آهنگساز، آواز‌خوان، نوازنده، تنظيم‌كننده ايراني و نوازنده‌ گيتار الكتريك و البته بنيانگذار موسيقي راك در ايران است كه در رشته جامعه‌شناسي تحصيل كرده ‌است.

وي فراگيري موزيك را در كودكي و با ساز سنتور آغاز كرد و پس از چند سال كار در موزيك سنتي ايران، گيتار را برگزيد و همه توان خود را براي يادگيري اين ساز به كار برد.

به باور كارشناسان برجسته جهاني، كوروش يغمايي بنيانگذار موسيقي راك در ايران است و همگام با پيشروان اين موزيك در جهان، گروه‌هاي رولينگ استونز و بيتلز و… اين موزيك را در ايران معرفي و شناساند. با تكيه بر همين پيشينه، او را «پدر راك ايران» لقب دادند.

كوروش يغمايي قطعه «در انتها» را بعد از انتشار گل يخ به بازار فرستاد و در آلبوم بازگشت از لبه پرتگاه قرار داد و در آن سال با استقبال خوبي نيز مواجه شد.

آلبوم جهاني بازگشت از لبه پرتگاه (Back From The Brink) در سال 2011 توسط كمپاني معتبر آمريكايي Now Again منتشر شد كه در اين آلبوم بهترين تك آهنگ‌هاي كوروش يغمايي در سال‌هاي۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ است كه با سيستم‌هاي صدابرداري روز دنيا در آمريكا پالايش و با بالاترين كيفيت سراسر جهان قرار داشت.

انتشار اين آلبوم مورد تحسين و استقبال گسترده جهانيان و نشريات و سايت‌هاي معتبر موزيك قرار گرفت.

لازم به ذکر است که بر پایه قوانین هنری جاری در جهان از پخش کامل این ترانه قبل از انتشار رسمی آلبوم معذوریم.

اما به زودی و همزمان با پخش این آلبوم در جهان، ترانه « لحظه ای از کورش یغمایی –  A moment of Kourosh Yaghmaei» در آلبوم گروه راک ( رد لاما – Red Lama ) را پخش خواهیم کرد.

 

دانلود قطعه «در انتها» از کوروش یغمایی:

Koroush Yaghmaei – Dar Enteha

 

ذانلود دموی قطعه لحظه ای از کورش یغمایی –  A moment of Kourosh Yaghmaei»:

Red Lama – A moment of Kourosh Yaghmaei

 

منبع: موسیقی پارس