اخبار داغ :

روزبه بمانی: خاستگاه ترانه های سطحی صرفا شنیدن در لحظه است

موسیقی پارس_فاطمه فرج الله زاده: جلسه خانه ترانه با مدیریت و اجرای «روزبه بمانی» و با حضور جمعی از ترانه‌سرایان جوان و سرشناس در موسسه «سرنا» برگزار شد.
اعضای خانه ترانه در نوزدهمین روز از پاییز ۹۷، گردهم آمدند و در این برنامه علاقه مندان و ترانه‌سرایان جوان و با استعداد، آثار خود را برای حاضرین خواندند.
پس از خواندن ترانه از سوی تک تک ترانه سرایان خوش ذوق که بر روی سن حاضر می شدند؛ نقد جذاب و موشکافانه و بحث پر شوری پیرامون آن ترانه از سوی هنرمندان سرشناس صورت می گرفت و در خصوص نقاط ضعف و قوت تک تک ترانه ها، بحث کارشناسی شکل گرفت.
«مهدی ایوبی»، «پرسا مقدس»، «علی ایلیا»، «صابر قدیمی»، «امير توده فلاح»، «امير حسين مساح»، «رويا ديژن»، «عمران میری»، «هما سعادت» از جمله ترانه سریان حاضر در این جلسه بودند.
گفتنی است همچون گذشته، در این جلسه از خانه ترانه نیز، برنامه با یادی از زنده‌یاد «افشین یداللهی» آغاز شد. جلسات خانه ترانه به طور مرتب و هر دو هفته یک بار با حضور هنرمندان و فعالان این عرصه برگزار می‌شود.

«روزبه بمانی» ترانه سرای با سابقه و خواننده کاربلد موسیقی، مدیریت و اجرای جلسات «خانه ترانه» را بر عهده دارد؛ به همین بهانه گفت و گویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
«روزبه بمانی» در خصوص برگزاری جلسات «خانه ترانه» بیان داشت:
خیلی خوشحالم که بعد از اتفاق دردناک درگذشت دکتر «افشین یداللهی»، اعضای «خانه ترانه» با یک تلاش مثال زدنی و انرژی بسیار خوبی دوباره برگزاری این جلسات را آغاز کرده اند. جلسات «خانه ترانه» به صورت منظم و هر دو هفته یک بار، برگزار می شود و خدا را شکر، استقبال از این جلسات خیلی خوب است. در جلسات «خانه ترانه» حول محور نقد ترانه، زیبایی شناسی ترانه و مسائلی مشابه آن صحبت می کنیم.
وی در خصوص آینده ترانه سرایان جوانی که در جلسات خانه ترانه شرکت می کنند و شانس حضور آن ها برای حضور در فضای حرفه ای بازار موسیقی، چنین اظهار کرد: ما این جلسات را برگزار می کنیم و حضور داریم تا تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهیم؛ تنها به دلیل دِینی که من نسبت به خانه ترانه احساس می کنم، در این جلسات و در کنار ترانه سریان جوان هستم و صد در صد آینده روشنی را برای ترانه سرایان جوان خانه ترانه پیش بینی می کنم و قطع به یقین، آن ها در آینده ترانه سرایان با استعداد و درجه یکی خواهند بود.
روزبه بمانی همچنین پیرامون نقش خوانندگان در به کار گیری ترانه هایی که امروزه می شنویم و بسیاری از کارشناسان آن ها را آثاری سطحی و دم دستی می دانند نیز چنین صحبت کرد:
آن چیزی را که ما امروزه در قالب ترانه می شنویم، پتانسیل ترانه سرایی ما نیست؛ برخی خوانندگان و آهنگسازان ما از ترانه سرایان چنین آثاری را مطالبه می کنند، اگر همه چیز به دست ترانه سرایان ما بود؛ اتفاقات خیلی بهتری می افتاد.
در حال حاضر ترانه های دم دستی شنیده می شود که البته در تمام دوره ها، پیش از انقلاب و پس از آن نیز، چنین اتفاقی بوده است و برخی در این خصوص نگران هستند که چرا برخی ترانه ها که مفهوم خوبی ندارد و سطحی است، در مدت زمانی، بسیار شنیده می شود؛ اما این گونه آثار، خاستگاهش همین است و صرفا برای گوش کردن در لحظه است؛ این ترانه ها یک بار مصرف هستند و ممکن است شما امروز آن را بشنوید، اما دو ‌روز دیگر کسی آن را گوش نکند و در تمام دنیا چنین مسائلی وجود دارد، البته در کنار این گونه ترانه ها، آثار خوب و ماندگاری نیز منتشر می شود.

در ادامه می‌توانید گزارش تصویری جلسه خانه ترانه در ۱۹ مهر ماه را از نگاه «شهلا شاکری» ببینید: