اخبار داغ :

نشست خبری آلبوم “پارتیتاهای سباستین باخ” در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد

موسیقی پارس : ظهر روز شنبه، پنجم اسفند ماه نشست خبری آلبوم “پارتیتاها برای ویلن سلو یوهان سباستین باخ” اثر افشین ذاکر در فرهنگسرای نیاوران و با حضور عوامل تولید آلبوم(افشین ذاکر:صاحب اثر، امین مظاهری:صدابردار، فاضل محمدی:سازنده ویلن) و اصحاب رسانه برگزار شد.در این نشست ابتدا عوامل تولید آلبوم راجع به آلبوم و مراحل تولید آن توضیحات مختصری را ذکر کردند.افشین ذاکر طی توضیحاتی در مورد آلبوم گفت: مدت زمان آماده سازی مجموعه از سال 88 بود و از مدت ها قبل تا امروز بیش از 17,18سال است که درگیر تمرینات بودم، از نظر مدت زمان ضبط در استودیو سه روز و هر جلسه 2ساعت، وقت صدابرداری داشتیم. به دلیل وسواس زیاد در تولید هرچه بهتر آلبوم، بعضی قطعات را دوباره می نواختم تا بتوانم بیشتر با ریتم ها بازی کنم.
فاضل محمدی(سازنده ویلن) در ادامه مطرح کرد : افشین ذاکر حساسیت بالایی در کار خود دارد.نکات بسیار ریز و ظریفی در ویلن وجود دارد که قابل پیدا کردن و دیدن نیست اما ایشان به راحتی رضایت نمی داد که این نکات بسیار ریز در ساز وجود داشته باشد.نزدیک یک سال بنده و جناب ذاکر درگیر انتخاب ساز بودیم.خوشحالم که توانستم بالاخره رضایت ایان را تا حدود زیادی جلب کنم و خوشحالم که در کنار ایشان توانستم در ارتباط با موسیقی فعالیتی داشته باشم.
او افزود : اگر به تاریخ ویلن رو به عقب برگردیم و به آثار فاخر نگاهی داشته باشیم میبینیم که همیشه سازندگان ساز در کنار اساتید خالق آثار هنری نقش بسزا و ارتباط تنگاتنگی با هم داشتند.از حدود چهار قرن گذشته ویلن نقش بسیار حساس و اساسی در تاریخ موسیقی دنیا داشته است.یک ساز با ویژگی های بسیار توانمند در زمینه ی ادای موسیقی ملل مختلف که جایگاه ویژه ای پیدا کرده است چه در ارکستر ها و چه در گروه های کوچکتر و تکنوازی.
پس از نواختن قطعاتی توسط افشین ذاکر برای حاضرین که با استقبال خوبی نیز مواجه شد؛ نادر مشایخی(آهنگساز و رهبر ارکستر) پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی عنوان کرد: آهنگساز های خوب به سه دسته تقسیم می شوند: خوب، استاد و اَبَر استاد، باخ یک اَبَر استاد است زیرا اشتباه نمی کند. کسی می تواند در موسیقی به این درجه برسد که علاوه بر استعداد، پشتکار زیادی نیز داشته باشد.مشایخی در ادامه با ذکر مثالی در مورد باخ به تشریح اصطلاح “مسافرت پیاده در موسیقی” پرداخت و گفت: باخ در آن زمان مسافت زیادی را از محل زندگی خود به سمت جایی که موسیقی را فرا می‌گرفت، حدود ٢٥ کیلومتر طی می‌کرد که این بعدها به مسافرت پیاده باخ شهرت پیدا کرد.
وی افزود: هر کسی که موسیقی کار می کند باید این مسافرت پیاده را برود و افشین ذاکر از کسانی است که به این مهم دست یافته است.
سپس مشایخی نسبت به مشکل آموزشی موسیقی در ایران، چنین اشاره کرد: ما در ایران مشکل آموزشی بزرگی داریم، در رابطه با فن هارمونی، یک چیز کلی از هارمونی تدریس می کنیم؛ در حالی که این هارمونی هر بیست، سی سال تغییر می کند و ما نمی توانیم هارمونی ای که در زمان باخ وجود داشته، با بقیه مساوی بدانیم.
امروزه ما با موسیقی حرف نمی زنیم، باخ با موسیقی حرف می زند! می شود از روی پارتیتورهایش قصه نوشت! زیرا آن زمان مثل امروزه موسیقی جریانی عادی در زندگی روزمره مردم نبود، بلکه رویدادی مهم بود.
در ادامه افشین ذاکر در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر ارائه ی متدی جدید در نوازندگی گفت :من ادعایی در مورد متد جدید در نوازندگی ندارم، من متدهای مختلف را مطالعه کرده ام. علم فیزیک اول و آخر علمی است که باید در صدا برداری، نوازندگی و … در نظر بگیریم. سعی کردم یک سری قوانین ریاضیات را در نوازندگی ام دخیل کنم؛ برای این کار از قوانین دیفرانسیل و انتگرال بهره گرفتم.
او افزود: من هیچ گاه از نوازندگی خودم کاملا راضی نیستم و فکر می کنم توانسته ام 80 تا 90 درصد موفق شوم.آن ده درصد را برای اجرای زنده می گذارم. چراکه وجود حضار و ارتباط حسی با ایشان بر نوع بیان موسیقی تاثیرگذار خواهد بود. که در ضبط این آلبوم تنها مخاطب من امین مظاهری بود که البته مخاطب خوبی هم بود.
وی در مورد ضبط تصویری آلبوم طی سخان پایانی خود، توضیح داد: در نهایت احساس می کنم، اگر بخواهم این مجموعه را خوب ضبط کنم، ضبط تصویری در حضور مخاطب است.گفتنی است رونمایی از این آلبوم در حضور استاد نادر مشایخی و امضای آن توسط افشین ذاکر برای علاقه مندان پایان بخش این مراسم بود.شایان ذکر است آلبوم “پارتیتاها برای ویلن سولو یوهان سباستین باخ” از روز یکشنبه، 6 اسفند ماه سال جاری در سایت بیپ تیونز در دسترس علاقه مندان است.