اخبار داغ :

منتشر شدن کتاب تئوری موسیقی با موضوع فاصله و گام

جلد دوم کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع «فاصله و گام» تالیف امیر انجیری اِسترکی توسط انتشارات نای و نی منتشر شد.

اسم جلد دوم کتاب

جلد دوم کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع «فاصله و گام» تالیف امیر انجیری اِسترکی(عضو کانون پژوهشگرام) منتشر شد. انجیری اِسترکی در پیشگفتار این کتاب نوشته است:

 

«موسیقی علم و فن آواز خواندن، نواختن ساز و خلق اثر برای آنها است. در این کتاب سعی شده تا با نگاهی ژرف به بررسی نظری دو موضوع «فاصله» و «گام» در موسیقی پرداخته شود و اصطلاحاتی که ذیل این دو موضوع قرار می گیرد به دقت تعریف شود. این کتاب شامل مثالها، شکل ها و جدول های متعددی برای درک بهتر مباحث ارائه شده است.

شناخت درست موسیقی

شناخت صحیح «فاصله» و «گام» لازمه و مقدمه دروس «سُلفژ»، «هارمُنی»، «کُنترپوان» و «فرم» است. لذا به نظر می رسد مطالعه این کتاب برای علاقه مندان به موسیقی آکادمیک به ویژه «دانش آموزان» و «دانشجویان» این رشته بسیار مفید باشد.

این کتاب مطالب مفیدی درباره «صوت شناسی در موسیقی» و رابطه آن با مباحث «فاصله» و «گام» ارائه می کند. به طوری که به خوبی می تواند بخش عمده ای از سرفصل های درس «فیزیک صوت» را هم برای دانش آموزان و دانشجویان رشته موسیقی پوشش دهد و به عنوان کتاب و منبع درسی به ایشان معرفی شود.

کتاب تئوری در دو جلد

کتاب تئوری موسیقی در هر دو جلد علاوه بر آموزش دقیق تئوری موسیقی هدف دیگری را هم در نظر دارد و آن ارتقاء «مهارت سخن گفتن» در مورد قواعد و اصطلاحات موسیقایی است.

 

به نظر می رسد، غالبا این مهم نه تنها در کلاسهای موسیقی بلکه در دیگر کلاس های آموزشی نیز بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته است و مدرسان به هنگام پرسش از هنرجوهایشان، فقط به این که هنرجو مفهوم را در قالب جملاتی نه چندان مناسب (به اصطلاح دست و پاشکسته) بیان کند؛ راضی و خشنود هستند.

در انتهای کتاب یک خودآزمایی آورده شده است که هدف از آن بالابردن سطح مهارت سخن گفتن در درس تئوری موسیقی است. کسب این مهارت برای دانش آموزان و دانشجویان رشته موسیقی الزامی و ضروری است.»

جلد اول این مجموعه نیز با موضوع «ریتم و وزن» از این پژوهشگر موسیقی روانه بازار نشر شده بود.