اخبار داغ :

موسیقی پاپ بی هویت شده است

موسیقی پارس:برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی «امیر قمیشی» سه شنبه 19 بهمن با حضور «فریدون خشنود» آهنگساز قطعه معروف «الله الله» از شبکه چهار سیما پخش شد.
«خشنود» درباره نحوه تولید اثر انقلابی «الله الله» گفت: پاییز 1357 اوج شور و هیجان مردمی و حرکتشان در خیابانها بود و صدای مسلسل و… را می شنیدیم. هر وقت که حکومت نظامی بود، مردم روی پشت بام خانه هایشان نوای «الله اکبر» سر می دادند.
این صداها روی من تاثیر بسیار زیادی گذاشت و می توانم بگویم مردم خود صاحب این سرودند و از ساخته های خودشان است. من فقط پشت پیانو نشستم و این سرود را تنظیم کردم. از «حسین سرافراز» تقاضا کردم به منزل ما آمد و این شعر را سرود. من صدایی را باید انتخاب می کردم که شنیده نشده باشد و برای مردم تازه باشد. «رضا رویگری» از دوستان من بود، صدای زیبا، لطیف و حزن انگیز او را شنیده بودم و به این نتیجه رسیدم که او باید این اثر را بخواند. تمرینات در منزل ما انجام شد. زمانی که قصد ضبط کار را داشتیم حکومت نظامی بود. باید استودیویی پیدا می کردیم، با چند نفر صحبت کردم بالاخره استودیو صبا در خیابان فلسطین، آقای «رحیم شب خیز» استقبال کرد. هیچ سازی نداشتیم؛ تعدادی زنجیر، طبل و سنج در گونی ریختیم و با خودمان بردیم. البته مورد شک و شبهه ماموران هم قرار گرفتیم اما سرانجام توانستیم وارد استودیو شویم.
همچنین صدای کری که می شنوید من و «رویگری» با هم به دفعات زیاد تکرار کردیم تا حالت کر داشته باشد. پس از اجرای کار احساس کردم یک صدای اذان هم می تواند به زیبایی اثر کمک کند، بنابراین رویگری اذان و دکلمه آیاتی از قرآن را هم خواند. برای اینکه کار ارکسترال تر شود، شروع به زنجیر زدن کردیم و این کار را هم ضبط کردیم.
وی در ادامه در رابطه با پخش این اثر گفت:
شبانه روز من و اهالی خانواده مشغول ضبط این آهنگ در کاست و پخش کردن در تعدادی ساک بین مردم در مساجد، مدارس، حرکتهای مردم و… بودیم. بسیار عجیب بود که فردای همان روز، این سرود را در بلندگوهای حرکت مردمی می شنیدم. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با این سرود افتتاح شد. این اولین سرود جمهوری اسلامی ایران بود و تا قبل از این چنین چیزی وجود نداشت و کسی نمی دانست می شود سرودی ساخت. من به کمک مردم این کار را انجام دادم.
وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان چهره ای شناخته شده در عرصه موسیقی کشور، چطور حاضر به همراهی با انقلابیون و انجام یک کار زیرزمینی و ایدئولوژیک شدید، نیز گفت: صدای الله اکبر مردم بود که روی من تاثیر گذاشت.
«خشنود» در ادامه در رابطه با موسیقی پاپ گفت:
متاسفانه موسیقی پاپ کاملا بی هویت شده است و در آن الهامی وجود ندارد و همه صداها، ترانه ها و شعرها شبیه هم هستند و هویت خود را از دست داده است.
چیزی که شاهد آن هستیم نه غربی است و نه ایرانی! البته در موسیقی پاپ کارهای زیبایی نیز تولید شده است. روی صحنه هم خیلی صداها پلی بک می شوند. این یک اتفاق وحشتناک است و مردم ما را فریب می دهند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا «الله الله» ثبت ملی نشده است نیز اظهار داشت:
این اثر اولین سرود می باشد و پیش از انقلاب تولید شده است، برای مردم ساخته شده و از دل مردم برخاسته است، از مسئولین گلایه دارم که چرا «الله الله» را ثبت ملی نکرده اند.