اخبار داغ :

نگاهی به شکل گیری سبک سمفونیک متال

پیدایش سبکی جدید در متال

سمفونیک متال یک قسمت ویژه در دنیای سبک‌های موسیقی جدید است. دنیای درونان پر از شگفتی است.

در حقیقت Symphonic Metal سبکی تلفیقی بشمار می‌آید که در آن از تمامی عناصر موسیقی راک و متال همانند ارکستر (واقعی یا ترکیبی) گروه کر، استفاده زیاد از کیبورد، پیانو و آوازهای اپرا را شامل می‌شود. این بدان معنی است که گروه‌های سمفونیک متال زیرشاخه سبک‌های power، gothic، folk، doom و حتی black or death metal شناخته می‌شوند. با این حال، از نظر طرفداران این سبک کاملاً خاص و ویژه است.

موج نو در موسیقی

در آغاز دهه 1990، متال کاملاً پیشرفت خود را کرده بود که بیشتر در سبک‌های اولیه گروه‌هایی فعالیت می‌کردند. اما بندهای هم بودند که دوست داشتند سبک جدید از موسیقی را اجرا کنند. در آن زمان گروه‌های سمفونیک متال وجود نداشتند. با این وجود بسیاری از نوازندگانی که از موسیقی کلاسیک الهام گرفته بودند، به ویژه دث متال و گوتیک متال.

یک گروه‌ترش متال آمریکایی به نام Believer از اولین افرادی بودند که به شکل کاملاً حرفه‌ای از این موسیقی استفاده کردند. گروه اروپایی Dies Irae نیز توانست چنین کاری را انجام دهد ولی به صورت کاملاً جزئی. گروه دث متال Deep C نیز در برخی از آثار خود از چنین سبکی استفاده کردند.

تأثیر گذار ترین گروه در سمفونیک متال

گروه سوئدی Therion بدون اولین گروهی بود که این سبک را با جدیدت شروع کرد و خود را جز پیشگامان این سبک معرفی نمود. کار آن‌ها با دیگر گروهای زمان خود کاملاً فرق داشت و با گذشت زمان سمفونیک متال را اجرا می‌کرد. آلبوم Theli آن‌ها در سال 1996 به شکل رسمی منتشر شد که در آن از ریتم‌های کیبورد سمفونی که با سرود کر بود در تمامی قطعات استفاده کرده بود. آن بعد از انتشار این آلبوم موفق 10 آلبوم دیگر را منتشر کردند و به نوعی خود را پیشگام در این سبک معرفی کردند.

گروه Theatre of Tragedy در همین سال‌ها ظهور کردند. گروه گوتیکی که از نروژ بود و پیشگام سبک دیو و دلبر در ترانه‌ها شده بود. ترکیبی آوازهای احساسی همراه به خشم سوپرانوی خود بود. آن‌ها روی گروه‌های مثل The Gathering و The Third and the Mortal تأثیر زیادی گذاشته بودند.

تأسیس گروه نایت ویش و سمفونیک متال

در سال 1994 در فنلاند توماس هولوپینن که نوازنده کیبورد بود در هنگام اجرا ایده به ذهنش رسید. او قبل از این ایده چند مار از گروه متالیکا را اجرا کرده بود، تصمیم گرفت تا کاری متفاوت‌تر انجام دهد. یک گروه آکوستیک به همراه کیبورد. او با استفاده از سوپرانوی کلاسیک توانست یک خواننده خوب را به نام Tarja Turunen در گروه استفاده کند. بعد از مدتی آن‌ها به گروه خود یک نوازنده درامز دو نوازنده گیتار الکتریک و یک گیتار بأس اضافه کرد و سازهای آکوستیک را کاملاً حذف کرد. اولین آلبوم آن‌ها به نام Angels Fall First را منتشر کردند. بعد از این آلبوم موج جدیدی در سمفونیک متال به وجود آمد. این گروه بعدها به نام Night Wish خود را معرفی کرد.

 

پیدایش غول‌های جدید موسیقی متال

در همین حال در کشور هلند، گروه Within Temptation تشکیل شد. اعضای گروه به همراه شارون دی آدل یک بند جدید با ترانه‌های گوتیک و آخرالزمانی را فعال کردند. اولین آلبوم آن‌ها در سال 1997 منتشر شد. این گروه یکی از گروه موفق موج دوم سمفونیک متال بشمار می‌آید.

این گروه تنها کسانی نبودند که این سبک را ادامه داند. گروه Kamelot در اوایل شروع کاملاً پاور متال بود اما بعد جز یکی تأثیر گذار ترین گروه‌های سبک سمفونیک متال شد. هم‌زمان با این گروه در نروژ Tristania ظهور کرد که از ترکیبات سبک خواندن کلاسیک مورتن ولند با آوازهای سوپرانوی ویبک ستنه ترکیب شده بود. این گروه با تقویت بیشتر گوتیک متال و سمفونیک متال شده بود. بعد از آن‌ها گروه خلاقانه After Forever که ترکیب‌های سمفونی را کمی تغییر داد.

بعد از مدتی گروه Epica تأسیس شد که از سیمونه سیمونز را به عنوان خواننده اول گروه در اختیار داشتند اولین آلبوم آن‌ها به همکاری برخی از اعضای گروه کملوت ضبط شد که بعدها باعث موفقیت آن‌ها در این سبک از موسیقی شد.

گروه‌های جدید برجسته

در سال‌های اخیر گروه ه های موج نو برجسته سمفونیک متال همانند Leaves’ Eyes،Serenity،Delain،Amberian Dawn،Diabulus In Musica،Symphony X، X Japan، MaYaN،ReVamp،Anette Olzon توانستند تأثیرات خوبی روی این سبک و طرفداران خود بگذارند.

هر آنچه در آیند برای موسیقی قرار است اتفاق بی افتد همانند یک راز است؛ اما مطمئناً همیشه وجود دارد که بتوانیم از یک سبک جدید لذت ببریم. صدای خواننده‌های مانند سیمونه سیمونز، دنی فیلد، الیزه رید افراد برجسته‌ای هستند که این‌گونه به دنیای موسیقی معرفی شدند؛ اما همیشه ادغام سمفونیک با متال توانسته طیف‌های جدیدی در صنعت موسیقی به وجود آورد و همچنین نوآوری‌های هنرمندان در این زمینه به وجود آوردند تا طرفداران بیشتر به موسیقی جذب شوند.