اخبار داغ :

هوی متال یک سبک پر طرفدار

ریشه کلمه هوی متال و ادبیات موسیقایی

کلمه هوی متال Heavy Metal به ادبیات نوشتاری به نام ویلیام اس باروز گره خرده است. او یکی از چهره های شاخص ادبیات پست مدرن و نسل بیت در دنیا است. در قرن نوزدهم نیز این از این واژه مهم برای انتقال مفهوم زور و قدرت به کار برده می شد. تقریباً پس از گذشت 200 سال، در سال 1968 یک گروه هارد راک به نام Steppenwolf در یکی قطعه Born to be Wild از این کلمه مهم استفاده کرد.

این اشاره ها زمینه ساز آن شد که منتقدان از این کلمه بیشتر استفاده کنند و بعد برای اشاره کردن به یک سبک خاص استفاده شد.در اوایل دهه 60 بند هایی بزرگی مثل Cream و The Yardbirds در کنار یک نوازنده بزرگ گیتار الکتریک به نام جیمی هنریکس به افرادی که موسیقی.  آن ها شامل عنصر های منحصر به فرد نظیر پاساژ های درامرز و تن گیتار بیس عمیق و سنگین و همچنین صدای دیسرت گیتار الکترونیک برای خارج شدن.  از غالب موزیک راک از ساختار ریشه ای موزیک بلوز بودند ، معروف شده بودند.

تحول جدید در دنیای موسیقی مدرن

تحول جدید صدای در دهه 70  توسط گروه های بلک سبث و دیپ پرپل و همچنین لد زپلین توسعه، گسترش پیدا کرد و با تأسیس گروهای مثل موتور هد، جوداس پریست به سبک هوی متال به شهرت جهانی رسید. برخی از اشعار اساطیری به ترانه ها اضافه شد، تک نوازی های ساز درامز و گیتار الکتریک نقش مهمی در خاص بودن این سبک از موسیقی را داشت. صدای های متفاوتی مثل آزی آزبورن تا صدای رابرت پلنت و جیغ ها و فریاد های راب هالفورد خواننده بزرگ گروه جوداس پریست در آن تأثیر گذار بودند.

اجرایی نیاز به فضای آزاد

اجرای هوی متال همیشه نیاز به استیج هایی بزرگ بوده اند و تور های طولانی که هنرمندان این سبک با انرژی موزیک خود به جان طرفداران تزریق می کردند باعث پیشرفت بیش از بیش آن در بین شنوندگان موسیقی بود. سبک هوی متال در دهه 70 فقدان شنیده شدن آن را در رادیو را اجرای کنسرت ها جبران کرد. به مرور زمان با این تغییر ها به یکی از محبوب ترین شاخه های موزیک راک در سرتاسر دنیا شناخته شد.

نظریه یک موسیقیدان بزرگ درمورد هوی متال

رابرت والسر به عنوان یک موسیقی شناس مه به شکل تخصصی در زمینه موسیقی هوی متال تحقیق کرده است. او می گوید مجموعه ای از سبک های موسیقی متفاوت مثل یاروک، کلاسیک، نئو کلاسیک و رمانتیک که در بین اقشار جامعه به عنوان موسیقی کلاسیک شناخته می شود.  از اولین روزهای شکل گیری سبک هوی متال تأثیر زیادی روی او گذاشته است. مؤثر ترین موزسین های سبک هوی متال نوازنده های گیتار که موسیقی کلاسیک مطالعات زیادی داشته اند.

او در جای دیگر در مقاله خود می گوید: الهام گیری زیاد و گستره آکورد در موسیقی در موسیقی قرن هجدهم اروپایی بر دهه 80 موسیقی متال تأثیر زیادی داشته است. نوازنده و آهنگ ساز های برجسته ای مثل ریچی بلکمور، مارتی فریدمن، جیسون بکر و ادی ون هیلن . از آثار قرن هیجدهم و به شکل خاص باخ و وی والدی الهام گرفته اند. کرت باخمن از اعضای گروه ترش متال Believer می گوید: اگر چه اجرا به درستی صورت گیرد، هوی متال و موسیقی کلاسیک به خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند. موسیقی کلاسیک و هوی متال شاید دو سبکی باشند که در ایجاد، بافت موسیقی و داشتن خلاقیت با هم می توانند بیشترین اشتراکات را باهم داشته باشند.

فلسفه شکل گیری

فلسفه شکل‌گیری هوی‌متال ((Heavy Metal  را شاید به رشد ضد فرهنگ دهه 60 میلادی دانست . که تأثیر زیادی بر هم دیگر. و هنرمندان عصر خود گذاشته بود. به‌عنوان‌مثال موضع عشق در سبک هوی‌متال در سبک شعر نویسی و اجرا موضوع روابط جنسی را اشاره می‌کند.

همچنین ایدئولوژی هیپی، صلح و دوستی با تأثیر از منشور هوی‌متال تبدیل به یک افسردگی و خشمی افسارگسیخته . اعمال شیطانی بشر امروزی را نشان می‌دهد. درحقیقت بنیان گذاران هوی متال بیشتر گرایش اجتماعی و سیاسی در ترانه های خود بوند تا استفاده از اعتفاده افراطی و ضد مذهب.

 

گذر از کلیشه های موسیقی تا تحول موزیک ریشه دار

نمونه بار دیگری از ایدئولوژی گذر کلیشه‌های نو که رد موسیقی هوی‌متال به چشم می‌خورد.  استفاده این سبک از رکودهای دونتی یا چند نتی پاور مورد استفاده قرار می گیرد. به‌جای آکورد سه نتی و بیشتر در سبک‌های دیگر موسیقی.  واحدهای اصلی هارمونی‌های تلفیقی را شامل می‌شود. استفاده کامل از پاور موردها (معمولاً جز نت‌های ریشه‌ای و پنج گام است).  نباید یک ساده‌سازی موسیقایی بلکه ابزاری برای بازگشت نت‌ها سنتی کلاسیک و قرون‌وسطایی. مثل چندصدایی Polyphony که درآن دو یا چند بخش صوتی با هویت و لحنی مستقل، به شکل هم‌زمان را اجرا می‌کند.

آکو ردها و ملودی‌های پیوسته. مثل آثار دیویسی و استراوینسکی را شامل می‌شود. استفاده نوازنده‌های هوی‌متال هنگام نواختن پاور. موردها از صدای پردازش‌شده.  دارای خش که تحت عنوان دیستروشن Distortion را می‌شناسیم.  این همان عنصری است که هویت هوی‌متال تشکیل می‌دهد و آن را از سبک های دیگر خود جدا می سازد. دیستروشن عامل سنگینی نوع موزیک است که هوی متال آن را دارد و با استفاده دقیق حقایق درونی هنرمند را برای مخاطب فریاد می زند.